130 färre på Åbro

Åbro Bryggeri har minskat personalstyrkan från totalt 400 till 270 under senaste året.
- Vi har anpassat vår produktion och kostym, säger Henrik Dunge, vd för Åbro.
Han säger att minskningen är en direkt följd av den svenska alkoholpolitiken.

Henrik Dunge är vd för Åbro Bryggeri i Vimmerby, ett företag som haft ett av sina mindre goda år. Henrik Dunge lägger en stor del av ansvaret för bryggeriets besvär på den svenska alkoholpolitiken som han anser är blåögd.

Henrik Dunge är vd för Åbro Bryggeri i Vimmerby, ett företag som haft ett av sina mindre goda år. Henrik Dunge lägger en stor del av ansvaret för bryggeriets besvär på den svenska alkoholpolitiken som han anser är blåögd.

Foto:

Vimmerby2003-12-16 07:25

- Händer inget under nästa år, kommer att att tvingas minska ytterligare, bedömer han.
Det är framför allt den svenska ölskatten och tillgängligheten för de svenskbrygda dryckerna som gör att de svenska bryggerierna inte kan hävda sig mot direktimporten.
Det märks särskilt på folkölsförsäljningen.
- Folk har billiga starköl köpta utomlands, och tar hellre en sån än en folköl, analyserar Henrik Dunge.
Statistik visar att den svenska folkölsförsäljningen sjunker med runt 20 procent i år. Och lättölen sjunker stadigt med ungefär tio procent varje år.
Visserligen ökar den totala försäljningen av starköl något, runt tre procent i år, men det är inget som gynnar Åbro.
- Det är lågprismärkena som ökar, och där finns vi inte med, säger Henrik Dunge.

Läsken bort
För Åbro har det gångna året varit ett omtumlande år på många sätt.
Bryggeriet sade upp avtalet med ICA. Något som innebar att stora volymer läskproduktion försvann.
- Vi var tvingade till det. Vi kan inte producera drycker som vi förlorar pengar på, säger han.
Neddragningen av läskproduktionen har inneburit en större satsning på öl,men också på vatten och cider. I dag är 80 procent av Åbros totala produktion öl i någon form, och knappt hälften av ölproduktionen i Vimmerby är starköl.

Nära halvering
Totalt sett har Åbros produktionsvolym sjunkit rejält det senaste året.
- Vi har gått från kanske nära 100 miljoner liter ner till närmare 50 i dag. En stor del av det kommer av att vi inte har kvar avtalet till dagligvaruhandeln, det är stora volymer som försvunnit där, säger Henrik Dunge.
Han är kritisk till den svenska regeringens agerande i frågan om ölskatt och gränshandel.
- Ministrar och politiker säger att man förstår bryggeriernas situation, och att det är allvarligt. Men inget händer....
- Vi har hållit på sen EU-inträdet och försökt få dom att inse att man successivt måste sänka skatterna till andra länders nivå för att möta den ökade möjligheten att ta med varor in. Men i stället säger ledande företrädare för regeringen att de ska försöka få övriga Europa att höja skatten - vi kan bara säga; lycka till, men det påverkar inte den verklighet vi tvingas arbeta i, därför tvingas vi göra dom anpassningar vi gör.

Illegal marknad
Han anser att svenska politiker ser blåögt på alkoholfrågan.
- De för en politik som slår ut bryggeriindustrin, samtidigt som man tappar kontrollen över alkoholkonsumtionen, eftersom en svart illegal marknad tar över.
Henrik Dunge anser också att Systembolagets monopol bör upphöra.
- Det finns inget företag som har så hög marginal på sina varor som Systembolaget, det rör sig om 25 procent högre än vad dagligvaruhandeln lägger på.
Samtidigt säger Henrik Dunge att en skattesänkning till tysk nivå, inte gör ölen fullt lika billig som i Tyskland.
- Vi har en rad avgifter för förpackningar och logistik som gör att vi inte kommer ner på riktigt samma nivå.

Systemaffären
Den pågående "Systembolagsaffären" vill inte Henrik Dunge kommentera alls.
- Det pågår en polisutredning och en intern utredning inom Systembolaget. Jag tycker att dom ska arbeta med det i fred, och jag tycker det är bra att det rensas upp inom Systembolaget, säger han.
Uppgifterna att Åbro bjudit chefer inom Systembolaget på resor kommenterar han så här:- Ja, vi har haft ledningen för Systembolaget här, och vi presenterar våra produkter för våra kunder. Det gör vi också exempelvis för journalister, det hör till. Det som är viktigt är att man reder ut gränsen mellan gåva och bestickning, och vi har inget att oroa oss för, säger Henrik Dunge.
Han vill heller inte kommentera den förlikning som Åbro nyligen träffade med marknadsföringsbolaget Wenngren.
- Det där är en gammal tvist som ligger mer än två år tillbaka i tiden. Det handlar om ersättningar och rojalties som vi anser att dom inte ska ha, nu har vi kommit överens. Det innebär att antingen är båda missnöjda, eller båda nöjda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om