2 000 semlor på en dag

Det bor cirka 500 personer i Gullringen. Men på fettisdagen är det mycket fler människor i orten än så.
Stigs konditori beräknas sälja 2 000 semlor under bageriets i särklass mest hektiska dag.
- Hemligheten är att semlorna är så färska, säger Jakob Andersson, som är fjärde generation i familjebageriet.

Anette Eklund levererar semlor under fettisdagen. Stig konditori i Gullringen säljer cirka 2 000 semlor under semlans högtidsdag.

Anette Eklund levererar semlor under fettisdagen. Stig konditori i Gullringen säljer cirka 2 000 semlor under semlans högtidsdag.

Foto:

Vimmerby2014-03-05 07:13


Gullringen måste ligga bra till i antalet sålda semlor per capita på fettisdagen. Fyra semlor per invånare i Stockholms län skulle innebära 5,4 miljoner sålda semlor.
Under gårdagens fettisdag vallfärdade människor precis som vanligt till Gullringen för att få sig en pinfärsk semla. Gullringssemlans grepp om bygdens smaklökar tycks hålla i sig - och till och med öka.
- Det känns som att det har eskalerat under de senaste åren, säger ägaren Tomas Andersson.

"Alltid färska"
Försäljningen av semlor står för mer än tio procent av familjebageriets totala försäljning. Vad är det då som gör semlan från Gullringen speciell? Jakob Andersson, som är fjärde generation i bagerifamiljen, tror sig veta.
- Vi ligger efter hela tiden, så semlorna är alltid färska... Egentligen tror jag att de är precis lika goda på andra bagerier, men där görs de kanske på natten, kommer ut i butiken vid tio och äts på kvällen. Köper man semlor av oss vid tio är de tillverkade en halvtimme innan, säger han.
Idag driver Tomas Andersson, tredje generation, bageriet. Men på fettisdagen behövs förstärkning. Sönerna Jakob, till vardags vd på Roxx, och Martin, ekonomiassistent på jeansföretaget Nudie i Göteborg, tar ledigt för att hjälpa till i bageriet.
- Jag tror att jag började när jag gick på högstadiet och sedan dess har vi alltid gjort det. Det är en höjdpunkt på året och både den roligaste och jobbigaste dagen, berättar Martin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om