Enligt SKL betalar varje skattebetalare i Vimmerby 99 kronor om året till turismen.
– Vi är ca 16 000 människor i Vimmerby, den summan skulle då hamna på strax över 1,5 miljoner totalt. Det är ungefär det som kommunen betalar till turistbyrån för att kunna ha oss året-runt-öppna, säger Peter Göransson, turistchef på Vimmerby turistbyrå.
En viktig del i turistbyråns arbete är att marknadsföra Vimmerby som varumärket Astrid Lindgrens Vimmerby. I uppdraget ingår också att kommunicera med besökarna både via sociala medier samt ute på plats.
– Man måste se dessa pengar ur ett större perspektiv. Jag väljer att se det som en investering för Vimmerby som i ett senare led leder till intäkter. En annan positiv effekt av de pengarna, är jobben som turismen ger. Cirka 400 helårsjobb skapar turismen i Vimmerby, samt bidrar till att öka attraktiviteten för platsen att leva och jobba på. Den skapar tillväxt i ett flertal andra branscher och stärker platsvarumärket som helhet, vilket alla tjänar på i längden, säger Peter Göransson.
Enligt den senaste nationella undersökningen, som turistbyrån tog del av, låg den turismrelaterade omsättningen i Vimmerby på 450 miljoner kronor. Det var 2015 och då var skatteintäkterna från turismen till kommunen på 25 miljoner kronor, berättar Peter Göransson.
– Man kunna säga att detta då ger varje skattebetalare 15 gånger det de investerade. Vart pengarna går kan jag inte säga något om, de är inte öronmärkta, men de går ju på nytt in i kommunen.