– Det är typiskt. Vi satt i möte i Krösatågens politiska samverkansgrupp i dag och pratade om de här frågorna. Mitt under mötet får vi till oss att det inträffat en ny olycka, säger Peter Wretlund.
I efterhand har han sett bilder från olyckan som inträffade på fredagsmorgonen strax söder om Mörlunda på Stångådalsbanan. En person fördes till sjukhus efter olyckan.
– Det var en riktig smäll. Trädet har gått rätt in i tåget. Nu börjar det bli allvar. Man blir förbannad på ren svenska, säger Wretlund.
Ansvarsfördelningen för tågtrafiken ser ut som så att det är regionerna som sköter trafiken för Krösatågen, medan statliga Trafikverket ansvarar för banan.
Peter Wretlund säger att han gärna ser att det kommer igång en dialog i frågan mellan Trafikverket, regionen, kommunerna och markägare.
Fredagens olycka är långt ifrån den första av det här slaget som drabbat Kalmar län. 250 kollisioner mellan tåg och träd har inträffat på Tjust och Stångådalsbanorna de senaste fem åren enligt en uppgift. Olyckorna har fått stora följder för trafiken. I några fall har skadorna på tågen blivit så omfattande att de fått tillbringa månader på verkstad.
– Det påverkar förtroendet för järnvägen och stora ekonomiska kostnader för regionerna, säger Peter Wretlund.
2020 gjordes en uppskattning av konsultföretaget Kreera åt regionen. Enligt den skulle det kosta 94 miljoner att trädsäkra Stångådalsbanan och 47 miljoner kronor för Tjustbanan.