I fjol besökte 5000 besökare Vimmerby turistbyrå under juli. I år drygades den siffran ut med 3000 fler frågvisa turister.
– Juli är pikmånaden för turismen, berättar Peter Göransson.
– Sedan kan man spekulera i vad den stora ökningen beror på. Om det är valutafördelen eller viljan hos svenskar turister att turista på hemmaplan. Men jag tror också att vi måste klappa oss själva på axeln, både enskilda aktörer och turistbyrån, för vad jag hört är det är inte på alla platser som ökat på det sätt vi gjort. Många aktivitetsanläggningar har vittnat om att de haft upp till 20 procent fler besökare än förra året.
Många kommuner i landet väljer nu att lägga ner sin fysiska turistbyrå och satsa helt på det digitala men i Vimmerby menar Peter att det alternativet inte är troligt.
– Vimmerby går inte att jämföra med andra orter av liknade storlek. Vi har 4250 procent fler besökare än invånare. Jag tror att det finns ett behov att kunna få komma och få svar på sina frågor. Information kan annars vara så generell. Här kan man istället få specifika tips och idéer.
Av alla utländska och svenska turister som besökt Vimmerby under året har 14 000 klivit in på Turistbyrån vid Stora Torget. Men ökningen över tröskeln menar sig Peter även se i det digitala.
– Vi ser en ökning på alla håll. Både på hemsidan och på sociala medier. Även utländskmedia har visat ett ökat intresse. Det blir spännande att se hur augusti utvecklar sig. Då har vi ofta mycket tyska turister som kommer för upplevelserna och naturen.