3,2 miljoner minus för Itsam

Kommunalförbundet Itsam upplevde ett minst sagt turbulent 2013. Nu kan skattebetalarna få ta den ekonomiska smällen på 3,2 miljoner kronor.
- Antingen får Itsam tjäna in förlusten eller så får kommunerna gå in och täcka, säger direktionens ordförande Sven-Inge Karlsson (C).

Dyr affär. Här är slutnotan för Itsams uppgörelse med den sparkade vd:n Alberto Necovski. Necovksi fick ut sitt avgångsvederlag i december och fick en utbetalning på 1 013 347. Totalt har turbulensen runt kommunalförbundet kostat 1,8 miljoner kronor, vilket är mer än hälften av Itsams totala förlust för 2013.

Dyr affär. Här är slutnotan för Itsams uppgörelse med den sparkade vd:n Alberto Necovski. Necovksi fick ut sitt avgångsvederlag i december och fick en utbetalning på 1 013 347. Totalt har turbulensen runt kommunalförbundet kostat 1,8 miljoner kronor, vilket är mer än hälften av Itsams totala förlust för 2013.

Foto:

Vimmerby2014-04-02 06:26


Under hösten 2013 avlöste skandalerna varandra för Itsam, som är ett it-samarbete mellan fem östgötakommuner och Vimmerby kommun. Soppan slutade med att vd Alberto Necovski fick sparken efter en oberoende revisionsutredning av KPMG.

Tolv månadslöner
Necovski fick ett avgångsvederlag på 828 000 kronor (tolv månadslöner à 69 000 kronor). Hela affären kostade 1,8 miljoner kronor - och utgör därmed 56 procent av Itsams minusreslutat på 3,2 miljoner för 2013.
- Det är inte bra att resultatet har blivit så negativt, men vi ska få den här skutan rätt igen, säger ordförande Sven-Inge Karlsson.
Den övriga delen av förlusten utgörs av straffavgifter för olika licenser (476 000 kronor) och att man kraftigt överskridit budgeten för obudgeterade investeringar. Budgeten som låg på 114 000 kronor blev nästan sex gånger så dyr och landade vid hela 653 000.
- Det har att göra med vd som inte har förankrat det riktigt och direktionen som inte haft tillräcklig koll. Det har varit ett körigt år för Itsam.
Vår tidning har tidigare rapporterat om förmånliga bilavtal, en mängd utlandsresor, svaga rutiner vid upphandlingar, dålig kontroll av företagskorten och vidlyftig representation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om