Det är de viktigaste kraven de tre kommunerna nu lagt fram för Vägverket i Jönköping.
- Det är mycket värdefullt att vi får chansen att signalera för det vi tycker är viktigast för invånarna och industrierna i våra kommuner, säger Carl-Axel Centerstig, c, ett av de tre kommunalråd som träffade Vägverket. De andra båda är Harald Hjalmarsson, m, i Västervik och Bo Bergman, s, i Hultsfred.
De markerar ett gemensamt intresse i vägfrågorna och menar att vägsatsningarna är nödvändiga för att nå den regionförstoring som ska en mer positivt arbetsmarknad och utveckling i norra Kalmar län.
Carl-Axel Centerstig ger ett par konkreta exempel på vägarnas betydelse för bara två företag i Vimmerby.
- Under högsäsongen kör 2 000 bilar bara till ALV - varje dag.
- Arla har i snitt 23 lastbilar med släp till sig, och under topparna ligger det 50 bilar in för att leverera mjölk plus åtta bilar som kör produkter från mjölkfabriken, säger han.
33:an blir säkrare med 2+1
2+1-vägar med mitträcken mellan Västervik-Vimmerby och Hultsfred. I första hand sträckorna Toverum-Vimmerby och Vimmerby-Storebro. Plus att vägen mellan Hultsfred och Mariannelund rustas upp ordentligt.
Riksväg 33 ska bli 2+1-väg mellan Toverum och Vimmerby. Men när kunde inte Vägverket svara på när kommunalråden från Vimmerby,. Västervik och Hultsfred uppvaktade verket.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!