60 resenärer evakuerade efter tåghaveri

Ett 60-tal passagerare fick evakueras från Kustpilen. De tvingades gå 700 meter på järnvägsspåret innan de nådde närmaste väg. De tvingades vänta i nära en timme i regnet innan ersättningsbussen kom.

Foto:

Vimmerby2009-10-20 06:14


- Det var tågets datasystem som havererade, och det skedde vid sämsta tänkbara tidpunkt, säger Anders Nyberg, trafikchef vid Veolia Transport som kör tågen på Stångådalsbanan.
Det är bara en dryg vecka sedan vår tidning senast rapporterade om de omfattande problemen med tågtrafiken på Stångådalsbanan. Vi berättade bland annat om Tove Strand och hennes studiekamrater som dagligen pendlar mellan Vimmerby och utbildningen i Linköping och som drabbats av åtskilliga förseningar under terminen. I fredags var det dags igen. Då fanns Tove Strand och hennes kamrater med bland de 60-talet passagerare som måste evakueras från ett Kustpilen-tåg som havererat på banan utanför Bestorp i Östergötland.

4,5 timmars resa
Ungdomarna och övriga passagerare tvingades gå på banvallen i 700 meter för att nå landsvägen.
Där fick de stå och vänta i hällregn innan de båda ersättningsbussarna kom och plockade upp passagerarna.
Den här gången blev det något av ett bottenrekord för resenärerna.
- Det tog 4,5 timmar att ta sig från Linköping till Vimmerby, berättar Tove Strand, som blivit mer än luttrad av tågförseningar under den tid hon pendlat mellan Vimmerby och Linköping. För ett par veckor sedan var tåget 40 minuter försenat tre av veckans fem dagar.

Akut datahaveri
Den här gången berodde förseningen på ett akut haveri i tågets interna datasystem.
- Det är datakommunikationen mellan tågets A- och B-del som slagits ut. Man gjorde först ett försök att starta om tåget, men sedan dog det igen och då gick det inte att flytta tåget, ens till närmaste station eller väg, säger Anders Nyberg.
Det gjorde att passagerarna måste gå ungefär 700 meter till närmaste landsväg, trots det hällande regnet.
- Vi hade inget val, det fanns en väg närmare, men den var så lerig att ersättningsbussarna inte kunde köra dit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om