Nyligen fattades det beslut om nya direktiv till Trafikverket angående en ny nationell transportplan för svensk infrastruktur. Totalt rör det sig om en satsning på 900 miljarder kronor, fördelat ungefär lika på järnväg och väg vilket i sin tur fördelas lika på underhåll och nybyggnation.
– Det här är 150 miljarder mer än motsvarande tidigare beslut. Är det tillräckligt, nej, men det är mer och det är tydligt pekat så inte allt hamnar i storstadsregionerna eller de stora vägarna, säger Anders Åkesson (C) vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
Åkesson menar att Kalmar län och Sydöstra Sverige, med stöd i de ny direktiven, kan driva en mer offensiv linje i sin argumentation för bland annat Stångådalsbanan och riksväg 34.
– Direktivet har kommit och Trafikverket ska presentera den nationella planen, det står också att vi som regioner ska ta fram en länsplan, säger Karin Helmersson (C) ordförande regionala utvecklingsnämnden.
– Att Stångådalsbanan och Tjustbanan kommer med i den nationella planen är helt avgörande för att det ska bli några investeringar. Det är biljetten in till investeringar. Om vi tar 34:an så är den i länsplanen så den ska vara prioriterad där. Det är två olika planer men vi jobbar med båda delarna.
Är Stångådalsbanan den viktigaste frågan på länsnivå?
– Ja den har lite speciell status. I tid är nog Stångådalsbanan viktigast för där står det just nu och väger, säger Helmersson.