En öl vid namnet The Bear är Åbro Bryggeris senaste tillskott på Systembolagshyllan. Namnet spelar på det liknande uttalet som orden "bear" och "beer" ofta får när svenskar ger sig på att prata engelska.
— Vi tror och hoppas att den humoristiska kopplingen till svengelskan gör inte bara ölet till en dryck, utan också till en källa för skratt och gemenskap, säger Camilla Wideén, varumärkeschef på Åbro, i ett pressmeddelande.
Företaget Pond Design har tagit fram konceptet, "A swinglish layer from small land" (En svengelsk lager från Småland).
— Hela processen har varit både inspirerande och riktigt kul. När idén och designen började växa fram bjöd den på många igenkännande skratt och roliga historier som var svåra att värja sig mot. Vi hade som mål att addera något nytt till ölkategorin, säger Fredrik Svalstedt, Senior client director och Partner på Pond Design.
Den nya produkten lanseras den 1 mars på 367 Systembolagsbutiker runt om i landet.