Åbro satsar 100 miljoner på ny burklinje

Åbro Bryggeri satsar nu 100 miljoner kronor i en helt ny produktionslinje för drycker på burk. Det är följden av att Åbro vinner nya marknader på exportsidan och mera mark i försäljningen på det svenska Systembolaget.

Skål för exporten. Henrik Dunge, t.v, ser 2009 som ett riktigt guldår på flera plan för bryggeriet, här skålar han i årets julöl med bryggmästare Lennart Anemyr, som i år rekommenderar saltgurka och honung till en av Åbros juldrycker.

Skål för exporten. Henrik Dunge, t.v, ser 2009 som ett riktigt guldår på flera plan för bryggeriet, här skålar han i årets julöl med bryggmästare Lennart Anemyr, som i år rekommenderar saltgurka och honung till en av Åbros juldrycker.

Foto:

Vimmerby2009-12-08 07:12


- Vi behöver det här för vi ska kunna producera i den omfattning som efterfrågan ökar. Det här tredubblar vår kapacitet, säger bryggeriets VD Henrik Dunge.
Trots att det svenska sommarvädret inte riktigt levde upp till bryggerinäringens förhoppningar har 2009 varit ett riktigt bra år för Åbro Bryggeri i Vimmerby.

Exportexplosion
Försäljningen ökar ordentligt på Systembolaget. Samtidigt har exporten exploderat och blivit en allt mer betydande del för Vimmerbybryggeriet.
- Vi exporterar uppemot 20 procent av vår produktion i dag, och ungefär hälften av det går till gränshandeln i Tyskland, där svenskar men numera också danskar är stora kundgrupper på våra produkter, säger Henrik Dunge.
Den andra halvan går till andra länder där Finland är den största marknaden, men också England kommer starkt.
- England ökar raskt, och det är främst cider vi levererar till England. Man ska veta att England är väldens största cidermarknad, men de dricker i första hand torr cider, nu blir vår söta cider något nytt för dom, och i spåren efter cidern följer intresset för öl, vi tror mycket på exporten, men vet samtidigt att det tar tid att vinna mark där, säger Henrik Dunge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om