Efter att en anmälan kommit in till Konsumentverket i slutet av augusti fick myndigheten upp ögonen för kampanjen, som enligt planen skulle löpa 4 veckor i utvalda studentstäder; Uppsala, Lund, Linköping, Örebro och Jönköping. Detta uppger nyhetsbyrån Siren.
På pizzakartongerna som tryckts upp för kampanjen syns två ölburkar, en 33-centiliters och en så kallad långburk, tillsammans med texten ”Ey’Bro 50 CL FINNS NU PÅ SYSTEMBOLAGET!”. Det är en öl som i det formatet "lanseras i samband med skolstart", enligt kampanjbeskrivningen.
När det gäller marknadsföring, särskilt marknadsföring av alkohol, finns dock lagar för vad man får och inte får göra. Enligt alkohollagen ska särskild måttfullhet iakttas vid marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Det innebär bland annat att reklam av den typen av varor inte får "vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol.".
När konsumentverket nu har sett över Åbros kampanj trycker de i sin bedömning på att valet att placera reklamen på just pizzakartonger kan anses väcka särskild uppmärksamhet, eftersom det är en plats där "konsument vanligtvis inte förväntar sig marknadsföring". De tycker att marknadsföringen kan anses vara både "påträngande och uppsökande på ett sätt som inte är förenligt med måttfullhetskravet i alkohollagen.
Men det är inte det enda som Konsumentverket har reagerat på i sin tillsyn. De anmärker också på den "lockande effekt" det kan ha att koppla samman öl med pizza på det sätt som görs i kampanjen, då det kan "inbringa en känsla av att vilja dricka öl till sin pizza".
Utöver det anses det olämpligt att kampanjen riktar sig mot studenter eftersom många studenter som pluggar på universitet eller högskola är under 25 år. De poängterar att det inte finns några garantier för att personer under 25 år exponeras för marknadsföringen. Enligt alkohollagen får marknadsföring av alkoholdrycker "inte rikta sig särskilt till eller skildra barn och ungdomar som inte fyllt 25 år".
Det som har hänt nu är att både Åbro Bryggeri AB och den reklambyrå som levererar de brandade pizzakartongerna har fått en skrivelse från Konsumentverket. Där ombeds båda företagen att komma med "en redogörelse för vilka åtgärder som kommer att vidtas" efter att de nu uppmärksammats på att marknadsföringen inte anses förenlig med alkohollagen.
Åbro anses bära ett huvudansvar för marknadsföringen som fått anmärkningar, medan reklambyrån bär ett medverkansansvar.
När Vimmerby Tidning når Åbro Bryggeris vd Henrik Dunge under onsdagsmorgonen är han väldigt tydlig med att han inte vill säga något om ärendet överhuvudtaget.
– Jag har inga kommentarer, säger han.
Men du vet vilken kampanj det gäller?
– Jag tror det, men vi kommenterar inte när pågående fall. Det tar vi juridiskt med våra juridiska ombud i så fall.
Har ni svarat på Konsumentverkets skrivelse?
– Jag kommenterar ingenting sa jag.
Konsumentverket vill att företagens svar ska ha kommit in till myndigheten senast den 20 september. Först efter det kommer Konsumentverket att återkomma "angående ärendets fortsatta handläggning".
I en mejlkonversation som Vimmerby Tidning har tagit del av har Åbros varumärkeschef Camilla Wideén svarat Konsumentverket att kampanjen inte är live och "med omedelbar verkan" har dragits tillbaka.
Ölen Ey'bro, som kampanjen gäller, har kopplingar till Eminem då namnet ska komma från hur han uttalat "Åbro" i ett videoklipp som blivit viralt.
Vimmerby Tidning söker den berörda reklambyrån