Sedan pandemin bröt ut har konceptet med hämtmat ökat. Det syns till och med i trafiken. I Vimmerby kör det runt allt fler Foodora-bilar som levererar mat till hungriga kunder.
För närvarande är det åtta lokala restauranger som har ett samarbete med just Foodora, som är Sverigeledande när det gäller hemkörning av mat. All beställning sker direkt på internet.
En närmare titt på utbudet i Vimmerby visar att det finns tre restauranger som sticker ut. För många är det helt okända namn.
Kolla här:
- Mr Bun. Har ett stort utbud av hamburgare.
- Wing it! Specialiserar sig på friterad kyckling.
- Tacotarian. Som namnet antyder erbjuds det olika varianter av tacos.
Det kan beskrivas som tre virtuella restauranger – som finns runt om i hela Sverige. Kort sammanfattat tillagas maten i befintliga restauranger men under andra varumärken som Foodora har plockat fram. Som franchise i miniformat.
I Vimmerby är det Pizzeria Piri Piri som står bakom Mr Bun, Wing it och Tacotarian.
– Vi har kört det här konceptet i några år och det är ett bra komplement till vår vanliga pizzaservering. Framför allt är kycklingen populär, säger ägaren Milad Alhanno.
Kan jag som kund gå in på Piri Piri och beställa kyckling eller tacos direkt vid kassan?
– Nej, allt måste ske via Foodoras hemsida. Det står tydligt i kontraktet.
Hur många beställningar får ni?
– Av 100 maträtter är det ungefär 60 pizzor, 30 kycklingrätter och 10 tacobeställningar. För oss har det blivit en viktig del av verksamheten.
Milad Alhanno har ägt Piri Piri sedan 2006. Han berättar att marknadsläget har förändrats de senaste åren.
– För tio år sedan var det enklare att tjäna pengar. Då var vi fyra-fem pizzerior i Vimmerby som hade våra kunder. Sedan har konkurrensen ökat, samtidigt som vinstmarginalen har minskat på grund av inflationen.
– Själv tackade jag nej till allt samarbete med Foodora. Det behövdes inte. Men jag ändrade mig för några år sedan och då erbjöds jag möjligheten att bredda utbudet med bland annat tacos och kyckling.
Han ser inget konstigt med att ha fyra olika matkoncept under samma tak.
– Nej, nej. Det är bara bra att vi kan erbjuda olika maträtter. Vi har ett stort kök, så det finns gott om plats för de olika ingredienserna.
Vimmerby Tidning har kollat läget med ytterligare ett par pizzerior i stan som samarbetar med Foodora.
Melissa Ilo på Pizzeria Palma berättar att allt fler kunder väljer att beställa hemkörning.
– Efter pandemin är det många Vimmerbybor som väljer att få maten utkörd. Det är en ganska stor skillnad jämfört med tidigare. Ibland har vi uppåt 30 körningar på en dag, säger hon.
"Vimmerbygrillen", nere vid Västra Tullen, får också in många beställningar via Foodora.
– Vissa dagar är det uppåt 25-30 procent av beställningarna som vi får in. För att möta efterfrågan har vi en anställd som endast ägnar sig åt utkörning, säger ägaren Ali Hassan.
Han har blandade känslor kring satsningen på just hämtmat.
– Det har hjälpt oss ganska mycket att ha hemkörning och det behövs av konkurrensskäl. Samtidigt är det bättre för oss om kunderna kommer hit. Det tjänar vi mer på.
Kan du utveckla?
– Hemkörningen kostar en del pengar. Foodora tar 15 procent av intäkterna och vi har ju en anställd som kör ut maten. Man kan säga så här: Vi har inte hemkörningen för att tjäna extra pengar, utan det är mer en service till kunderna.