Artificiell intelligens (AI) är något som på sistone flyttat in i mångas vardagsliv, kanske utan att vi tänker på det. När exempelvis kartfunktionen i mobilen anpassar rutten efter rådande trafik, eller när telefonen låses upp med ett fingeravtryck, är det just den typen av tränade datasystem som är inblandade.
Ett AI-verktyg som på sistone varit föremål för diskussion är textroboten Chat GPT, som kan inte bara kan svara på frågor och generera text, utan också rätta sig själv. I skolvärlden måste lärare förhålla sig till att elever kan använda den för att fuska, genom att använda den till att skriva uppsatser eller svara på provfrågor. Det kan nämligen vara svårt att vid första anblick se skillnad på en text som en människa skrivit, och en som är helt datagenererad.
Problematiken är något som tas på allvar på Vimmerby Gymnasium där boten började diskuteras i lärarkåren redan innan jul.
– Vi pratade då om hur den fungerar och vad elever kan använda den till, mycket för att motverka fusk. Vi har också haft uppföljande samtal om det nu på sistone, säger Anna-Kristina Mäkitalo, rektor på gymnasiet.
För att motarbeta problematiken med Chat GPT finns det lärare på skolan som endast låter eleverna jobba på lektionstid. Det finns också program att använda som gör att de inte har tillgång till internet när de gör sina uppgifter, och verktyg för att se hur eleven har ändrat i ett dokument, om texten har klistrats in eller skrivits ord för ord.
På Vimmerby gymnasium har det redan funnits ett fåtal fall på skolan där det uppdagats att elever fuskat med hjälp av verktyget.
Hur märkte ni det?
– Lärarna är rätt duktiga på att känna igen när det inte är eleverna som skrivit. Sen har man gått in och kollat hur det skrivits och då kunnat se att det är stora delar text som klistrats in.
Mäkitalo är dock i nuläget inte särskilt orolig för framtiden och att utvecklingen av verktyg som det här går snabbt framåt. Hon förklarar att hon är trygg med att lärarna vet hur elever brukar jobba, och ganska snabbt brukar se om det är deras språk och tankar som är på pappret.
– Jag tänker snarare att eleverna kanske i framtiden kan använda verktygen på ett konstruktivt sätt, inte för att fuska utan för att få hjälp i lärandet. Det är en spännande utveckling.