– Vi är en glesbygdskommun med väldigt mycket transporter så prishöjningen hamnar på alla, menar åkeriägare Lars Nilsson.
– De flesta har egen personbil där det märks av direkt. Många har också en sopbil eller slambil som hämtar avfall, någon som kör ut paket till brevlådan. Alla transporter kommer bli dyrare och det är oftast den som köper något som transporteras som betalar. Det gör vi alla, även när vi köper en liter mjölk eller andra varor. Ökningen läggs på allting, sedan kanske det rör sig om någon promille av priset.
På torsdagsmorgonen meddelade nyhetsbyrån TT att priset på bensin och diesel kommer öka och nå nya rekordhöjder. Priset på bensin ökar 15 öre per liter, 10 öre för diesel. Det nya riktpriset på bemannade stationer blir för 95-oktanig bensin 16,31 kronor per liter, för diesel 16,11 kronor. Att priset höjdes igen menar Lars inte är förvånande.
– Frågan har hållit på i flera år. Man bestämde att skatterna skulle öka med så och så mycket hela tiden och det är det som händer. Anledningen att det blir så väldigt dyrt är att bensinpriset sätts i dollar och svenska kronan har sjunkit rätt ner som en sten. Tillsammans blir det som en prisraket.
Lars är bland annat vd för Hans Nilssons åkeri AB och Anders Tankservice AB som kör både för Vimmerby kommun och för industrierna i området. Eftersom åkeribranschen är så beroende av bränsle menar han att det är normalt att ha avtal som gör att kunderna får betala mer eller mindre beroende på hur drivmedelspriserna fluktuerar.
– Eftersom oron för drivmedelspriserna just nu är så stark så förhandlas de flesta avtal om så att godstransportören garderar sig för prishöjningarna. Vi har inte så mycket att välja på och vi hoppas att våra kunderna kan hantera det vidare i sin affär. Vi gör vad vi kan för att hitta andra drivmedel så att vi blir mindre beroende av det här.