Enligt TYA, Transportfackens Yrkes och Arbetsmiljönämnd, kommer det saknas så mycket som 50 000 lastbilschaufförer inom en tioårsperiod i Sverige. Det visar deras senaste arbetskraftsbarometer som släpptes i januari. Nästa barometer kommer i augusti och trenden ser ut att hålla i sig.
– Det ser ut som att behovet kommer kvarstå. Sverige är inne i en riktig högkonjunktur samtidigt som vi de senaste åren haft en blomstrande e-handel och kopplingen handel och transport här i allra högsta grad ihop, säger Lasse Holm, projektledare på TYA.
I arbetskraftsbarometer framgår att åkerier i område sydost, där även Vimmerby ingår, har ett av de största behoven i landet när det gäller att hitta chaufförer. Totalt har 47 procent av de tillfrågade företagen i regionen uppgett att man troligen kommer behöva göra nyanställningar närmsta sex månaderna.
– Det är väldigt besvärligt för åkerierna nu, men en mycket gynnsam arbetsmarknad för lastbilschaufförerna. En del åkerier får ha lastbilar stående på grund av att de inte får tag på chaufförer, säger Lasse Holm.
Ett av kommunens största åkeri är Frödinge Tanktransport AB som tillsammans med sitt andra åkeri Västerviks Färskvarutransport har totalt 70 anställda. Företagets VD Nils-Olof Nilsson säger att chaufförsbristen är rekordstor just nu.
– Det är mer kris nu än det varit tidigare och framförallt har chaufförsbristen ökat de senaste två åren. Det är ett stegrande problem, säger han.
– Kraven att alla chaufförer regelbundet ska gå YKB-utbildningen gör att man tappar de äldre erfarna chaufförerna. Samtidigt som det inte finns tillräckligt med yngre chaufförer.
Nils-Olof Nilsson säger att han kommer ha problem att lösa sommaren eftersom det inte går att få tag på vikarier till ordinarie chaufförer.
– Det är en jättebrist på vikarier så det löser jag inte. Det kommer bli övertid för befintlig personal, i den mån det går.
– De fasta jobben är lättare att hitta chaufförer till men korttidsjobb är ett större problem, säger Nils-Olof Nilsso
Vad tror du chaufförsbristen beror på?– Dels är det högkonjunktur och pressat överallt. En annan sak är att många som går lastbilsutbildningen på gymnasiet sedan väljer jobb som truckförare av någon anledning.
– Många chaufförer har också uppfattningen att jobben går till utländska åkare i första hand men det stämmer inte. Alla svenska åkerier har brist på chaufförer, säger Nils-Olof Nilsson.