Lars Olsson är en av delägarna i åkeriföretaget Olsson Transport i Vimmerby, Med 14 stora lastbilar och två mindre gör man med mycket diesel i sin dagliga verksamhet och bränslepriserna är någonting som ständigt påverkar.
– Det är hemska priser nu och det är svårt att få det att stämma överens, säger han till Vimmerby Tidning.
Lastbilarna sväljer 500 liter diesel och med de aktuella priserna på en bra bit över 20 kronor per liter blir det dyrt att tanka.
– Det känns taget från höften. Det kommer att drabba alla och i slutändan blir det konsumenten som betalar. Det är så många som är drabbade så jag tror inte att det skulle fungera att subventionera, utan vi måste bort med bränsleskatterna, säger han.
Kostnaden drabbar företaget och enligt delägaren har man i nuläget inte, ens om man skulle vilja, något val.
– Vi kan inte köra med elbilar här på samma sätt som i storstäderna. Vi skulle gärna satsa på det men infrastrukturen för det finns inte än. Våra kunder vill gärna att vi ska ha elbilar men det måste ju finnas möjlighet att driva dem, säger Lars Olsson.
Det är dock inte alla som påverkas av priserna. Niklas Fransson, som driver Niklas Franssons skogsavverkningar AB i Vimmerby, säger att han inte är så hårt ekonomiskt drabbad.
– Vi har dieselklausuler i kontrakten och höjs priset höjs också våra avverkningspriser, säger han,
Samtidigt är skogsföretagaren kritisk till att priserna skjutit i höjden.
– Jag tycker att det är galet. De är alldeles för höga nu, säger Niklas Andersson.