– Det var ruskigt nära en kollision, om tågföraren blir så rädd att man tar till nödbromsen är det inte många meter kvar, säger Alexander Johansson, säkerhetsansvarig på Transdev som kör tågtrafiken på Stångådalsbanan.
Transdev rapporterar om ett "allvarligt plankorsningstillbud" och gör också en polisanmälan efter tisdagens händelse.
– Vi ser väldigt allvarligt på det här, det rör sig om ett tillbud som skulle kunnat sluta i en katastrof, säger Alexander Johansson.
Klockan var 16:20 på tisdagen, när Kustpilen var på väg norrut mot Vimmerby. Lokföraren såg att det stod en stillastående personbil till höger vid den oskyddade plankorsningen i höjd med Hamra by.
Något senare noterade lokföraren att det kom en silverfärgad bil från Hamra och som inte stannade, trots att det råder stopplikt, utan körde över plankorsningen precis framför Kustpilen. Lokföraren nödbromsade och stannade tåget cirka 300 meter efter plankorsningen.
– En nödbromsning är en kraftig inbromsning, men det kan ta upp till en kilometer att få stopp på ett tåg beroende på hastigheten och vad det är för tåg, säger Alexander Johansson.
När tåget stannat var ingen av bilisterna kvar vid platsen.
Alexander Johansson säger också att korsningen vid Hamra är just nu den mest utsatta korsningen på Stångådalsbanan och Tjustbanan.
– Det här är det tredje allvarliga tillbudet i år och det gör att den här korsningen sticker ut och det är förvånande eftersom det är bra sikt åt båda håll i korsningen.
Affärschef Marie-Louise Arnell på Transdev ser möjlig förklaring i att människor som ofta kör genom en järnvägskorsning sänker uppmärksamheten.
– Jag vill inte säga att det är nonchalans, men kanske att man avtrubbas och tycker att det inte kommer tåg så ofta. 16 tåg på 24 timmar är inte så många och en del av dem har lärt sig tidtabellen och tänker att "det" tåget har gått, men så är det kanske en kvart försenat, säger hon.
Transdev har ett nära säkerhetsamarbete med Trafikverket och har påtalat risken vid korsningen tidigare.
– Här behöver göras något innan det sker en dödsolycka. Det kan vara ljud- eller ljussignaler eller bommar. Det är absolut aktuellt med ett gemensamt möte på plats vid korsningen, säger Alexander Johansson.