Lärarförbundet har frågat landets rektorer hur de ser på rekryteringsläget när det gäller lärare. Och det är ingen positiv bild som träder fram, framför allt inte på landsbygden. 72 procent av rektorerna där anger att det blivit mycket svårare att rekrytera lärare jämfört med för fem år sedan.
Budgivning
Nästan lika svårt är det i större städer – där 66 procent tycker att det blivit svårare. I mindre städer angav 55 procent att det blivit svårare. Motsvarande siffra för storstäder med förorter är 63 procent.
Eva Grudemo har efter många år som lärare sadlat om och gör sin första termin som rektor. Hon är rektor för skolorna i Frödinge och Tuna och har redan stött på problematiken.
– Jag känner igen problemet. Det blir nästan en budgivningskarusell mellan kommunerna i kampen om lärarna, och tjänsterna är inte tillsatta förrän precis innan skolstarten. Men jag måste säga att vi är lyckligt lottade.
Ni har behöriga lärare?
– I Tuna har vi det. I Frödinge fick vi för ett år sedan till och med tillbaka lärare som jobbat i annan kommun, och det känns ju kul. Av tre obehöriga lärare i Frödinge är två under utbildning och behöriga om något halvår och den obehöriga läraren gör ett otroligt bra jobb.
Ljusglimtar
Inför skolstarten i Vimmerby kommun var i stort sett alla lärartjänster tillsatta, av behöriga och obehöriga lärare. Josephine Svensson, rektor för årskurs 7-9 på Astrid Lindgrens skola, tycker att det är tufft att hitta lärare, men kan ändå glädjas åt ljusglimtar.
– I matematik och NO har jag full behörighet från och med detta läsår. Det är mycket ovanligt. De här ämnena är bland de svåraste att hitta legitimerade lärare i. Jag saknar behörig personal i SO och Svenska som andraspråk. Svenska som andraspråk är också svårrekryterat. Men vi håller på att utbilda lärare inom kommunen, som snart kommer att få legitimation.
Det är också knepigt att hitta personal till tjänster som inte är tillsvidaretjänster, vid föräldraledigheter och tjänstledighet.
– Dessutom är det stor brist på vikarier vid sjukdom och vab och det innebär utmaningar för verksamheten. Vi arbetar hårt med det här varje dag, men når inte de resultat vi vill.
Stigande löner
Det är lärarnas marknad, både i städer och på landet. Bristen på lärare har gjort att det inte är ovanligt med löner på 37 000-38 000 kronor.
– Det är en kamp mellan kommunerna och det kan nog i vissa fall handla om ”budgivning”. Lönerna stiger med tanke på efterfrågan. Vi har nog ganska genomsnittliga, eller kanske något åt det högre, löner om man tittar på riket. Det som blir en utmaning i det är att lärare inom verksamheten kan hamna skevt, säger Josephine Svensson.
Hur ser du på framtiden?
– Jag är orolig. Hetsen i efterfrågan på lärare är allvarlig. Vi behöver göra läraryrket mer attraktivt, säger Josephine Svensson.
– Vi måste få fler att söka till lärarutbildningarna, kanske lärarutbildningarna behöver komma närmre kommunerna? Vi behöver många vuxna runt barnen, ungdomarna i skolan för att lärarna ska få vara lärare och undervisa inte behöva hantera alla runtomkring-frågor.
– På AL letar vi projektpengar för att få mer stöd och nu har vi fått möjlighet att anställa en motivationscoach som arbetar med elevernas motivation och socialt stöd. Det tillsammans med en fritidsledare och cafeteriabiträde i ett starkt likabehandlingsarbete i ständig utveckling är uppskattat och underlättar för lärarna.