Förra året vann Astrid Lindgrens Värld Swedish Brand Awards utmärkelse "Nöjesattraktioner", en tävling där varumärken från ett 35-tal olika branscher mäts i bland annat kundnöjdhet och starkast varumärke. Även i år var parken nominerad inom samma kategori och motståndet stod denna gång mot Liseberg och Vasamuseet. På torsdagskvällen vid Swedish Brand Awards årliga prisutdelning i Stockholm stod det klart att sagoparken från Vimmerby stod sig starkast av motståndarna.
– Det känns helt fantastiskt, vi vann! säger Lena Möller, marknadschef på ALV och den som var på plats i Stockholm för att ta emot utmärkelsen.
– Det här är jätteroligt, ett betyg på att det värdskap som vi alla inom parken jobbar så mycket med faktiskt slår igenom.
Nomineringarna baseras på dels Nöjd kundindex, alltså besökarnas betyg, samt varumärkeskännedom.
– Det känns ju extra kul att det här är ett betyg som vi får av gästerna, säger Lena Möller.
Vad tror du har gjort att ni vunnit utmärkelsen två år i rad?– Jag tror att det handlar om att alla vi som jobbar här bidrar med det viktiga värdskapet.
Förutom utmärkelsen Nöjesattraktion kammade ALV även hem ytterligare ett pris.
– Vi kom på andra plats på totalen av alla varumärken. Där vann Yes och Gekås Ullared kom på tredje plats, säger Lena Möller.