Astrid Lindgrens värld i Vimmerby drar in de stora kulorna, men verksamheten i Saltkråkan, där upphovskvinnan Astrid Lindgrens alla rättigheter ligger, är mest lönsamt. Båda gick rekordbra och under 2013 landade den samlade vinsten i koncernens bolag på cirka 200 miljoner kronor och släktingarna kunde plocka ut 9,5 miljoner kronor i utdelning.
Och det är framför allt jubilaren Pippi Långstrump som är guldgruvan.
- Generellt är hon ju huvudpersonen på många sätt, även ekonomiskt, säger Saltkråkans vd Olle Nyman, barnbarn till Astrid Lindgren.
Lagom exponering
Förvaltandet av mystiken kring Astrid Lindgren och Pippi som symbol har skötts väl. Pippis varumärke har använts relativt kontrollerat och begränsat och inte så kommersiellt, enligt varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon.
Värdet har därmed hållit länge.
- En förklaring är att exponeringen av henne har skett i en lagom dos, mystiken har behållits. Det är få karaktärer, om ens någon, som har hållit så länge, säger Niklas Turner Olovzon
ALV och Pippi bakom Saltkråkans vinst
Nu firar hon 70 år och ger tillsammans med de andra figurerna Astrid Lindgrens arvingar stadiga tillskott. Men det är huvudpersonen som står för de flesta guldpengarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!