ALV tecknar avtal med en ny matgrossist

I tisdags tecknade Astrid Lindgrens Värld avtal med en ny matgrossist – Mårdskog & Lindkvist, som har omkring 1 500 restaurangkunder i framförallt Småland och Östergötland.
– Vi tar vår matsatsning på allvar och det här avtalet gör att vi kan jobba ännu mer med lokala råvaror, säger Jocke Johansson, vd i Astrid Lindgrens Värld.

Lars-Göran Hall, Mårdskog & Lindkvist och Jocke Johansson, vd Astrid Lindgrens Värld, lät ALV:s näst bäst säljande maträtt – raggmunk – besegla avtalet parterna träffade i tisdags.

Lars-Göran Hall, Mårdskog & Lindkvist och Jocke Johansson, vd Astrid Lindgrens Värld, lät ALV:s näst bäst säljande maträtt – raggmunk – besegla avtalet parterna träffade i tisdags.

Foto:

Vimmerby2017-03-23 05:20

Sommaren 2010 inledde ALV samarbetet med kocken och krögaren Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus för att utveckla maten som serveras i parken. Redan tidigare hade hamburgare och pommes frites åkt bort från menyn och nu ersattes dessutom så gott som alla halvfabrikat med husmanskost lagad av lokala råvaror från grunden.

I och med det färska avtalet med Mårdskog & Lindkvist fortsätter ambitionen med närproducerat, så långt det är möjligt.
– Mårdskog & Lindkvist är ett familjeföretag som startade i Jönköping, men som idag är en stor leverantör med många restauranger i Småland med omnejd som kunder. De är väldigt duktiga på att köpa upp råvaror och mat från närproducenter och har ett större och bredare utbud av närproducerat, som passar oss som hand i handske, säger Jocke Johansson.

Mårdskog & Lindkvist finns idag i Jönköping, Kalmar och Norrköping, har 140 anställda och nära 700 miljoner i omsättning.
– Vi har samarbete med ett 80-tal lokalproducenter och vi är väldigt stolta att få Astrid Lindgrens Värld som kund. Mat har aldrig varit så mycket i fokus som nu och vi tror att det här samarbetet kan vara utvecklande för oss, säger marknadschef Lars-Göran Hall.

Att servera småländsk mat lagad på lokala råvaror i en park där målgruppen är barnfamiljer var ett stort steg 2010. Räkmackorna har också fått stryka på foten, eftersom räkor inte kändes tillräckligt närproducerat.
– Responsen på vår mat har varit positiv, men visst får vi fortfarande frågor om varför vi inte har pizza. Vi gick i täten och nu ser vi hur allt fler kollegor i branschen jobbar ikapp oss, säger Jocke Johansson.

Matsatsningen är under ständig utveckling och ett steg är att modernisera det traditionella och lokala.
– I vår målgrupp finns många familjer som kanske gärna äter vegetariskt och hälsomedvetet. Det gäller att matcha deras önskemål också. En annan utmaning är att hitta närproducenter som kan säkra våra krav på volym.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om