SuccĂ©start för Astrid Lindgrens VĂ€rld ‱ "Fantastiskt"

Astrid Lindgrens VÀrld har fÄtt en riktig pangstart pÄ sÀsongen. Flera tusen mer besökare Àn vad företaget hade budgeterat för har besökt parken i maj. "Det har varit en fantastisk start", sÀger Lena Möller, marknads- och försÀljningschef.

Astrid Lindgrens VÀrld har haft en riktigt stark start pÄ sÀsongen.

Astrid Lindgrens VÀrld har haft en riktigt stark start pÄ sÀsongen.

Foto: Tilda Åkerman

Vimmerby2024-06-03 16:05

17 maj var en stor dag för mÄnga Vimmerbybor. Och nej, jag Äsyftar inte firandet av nationaldagen för vÄr granne i vÀst.

Kommunens stora turistattraktion, Astrid Lindgrens VÀrld, hade nÀmligen sÀsongsöppning.

Under de tvÄ veckorna i maj som parken var öppen svek sannerligen inte besökarna. TvÀrtom.

– KĂ€nslan efter öppningen Ă€r jĂ€ttebra och vi har verkligen haft vĂ€dret med oss. Det har varit en fantastiskt bra start. I maj hade vi över 34 000 besökare och vi hade budgeterat för 27 000, berĂ€ttar Lena Möller.

Det innebÀr att 7000, eller cirka 26 procent, mer besökare har kommit till ALV Àn vad företaget rÀknat med.

Det fÄr man vÀl kalla en succéstart?

– Ja, verkligen. Det Ă€r bara igĂ„r (2 juni) som vi inte varit över budgeten. Det Ă€r otroligt kul.

Har det varma och soliga vÀdret enbart varit till er fördel?

– Det tror jag Ă€r en starkt bidragande orsak. Sen har jag inte siffror pĂ„ det, men man mĂ€rker ocksĂ„ att det Ă€r mycket danskar och tyskar i parken. Det kan vara ett resultat av att den svenska kronan fortsatt Ă€r svag.

undefined
Arkiv. Lena Möller, marknads- och försÀljningschef pÄ ALV, vid Mattisborgen som rustades upp för stora pengar.

Även i juni mĂ„nad ser det bra ut för Astrid Lindgrens VĂ€rld.

– Ser man till bokningslĂ€get Ă€r det mĂ„nga nĂ€tter som redan Ă€r fullbokade, och det Ă€r bra mycket mer bokningar Ă€n vad det var förra Ă„ret vid den hĂ€r tiden.

Kan det finnas andra orsaker till den fina starten, exempelvis de nya investeringarna?

– Vi hoppas sĂ„klart att det ska ge positiva effekter, men det kanske Ă€r lite tidigt att sĂ€ga Ă€n. Att Ronja-serien slĂ€pptes nyligen ökar sĂ„klart intresset för Ronja, och dĂ„ passade det bra att vi rustade upp miljön kring Mattisborgen. Vi har anvĂ€nt oss mycket av Ronja i vĂ„r marknadsföring.

Inför öppningen i maj sa vd:n Jocke Johansson sÄhÀr till vÄr tidning:

– Vi har tydliga mĂ„l för parken och i Ă„r har vi en halv miljon besökare, jĂ€mfört med kring 480 000 besökare i fjol. Vi har goda förhoppningar om att kunna nĂ„ dit.

Ni satte upp ett högt mÄl inför sÀsongen, jag antar att ni fortfarande Àr hoppfulla om att klara det?

– Det ser bra ut Ă€ven om det Ă€r högt uppsatt. Jag tror kanske att mĂ„nga planerar att "hemestra" i Ă„r. Det Ă€r lite oroligt i omvĂ€rlden och rĂ€ntorna Ă€r höga. Men oavsett vad ser det ljust ut, och starten sĂ€tter mycket av förhoppningen pĂ„ resten av sommaren, sĂ€ger Lena Möller.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!