Succéstart för Astrid Lindgrens Värld • "Fantastiskt"

Astrid Lindgrens Värld har fått en riktig pangstart på säsongen. Flera tusen mer besökare än vad företaget hade budgeterat för har besökt parken i maj. "Det har varit en fantastisk start", säger Lena Möller, marknads- och försäljningschef.

Astrid Lindgrens Värld har haft en riktigt stark start på säsongen.

Astrid Lindgrens Värld har haft en riktigt stark start på säsongen.

Foto: Tilda Åkerman

Vimmerby2024-06-03 16:05

17 maj var en stor dag för många Vimmerbybor. Och nej, jag åsyftar inte firandet av nationaldagen för vår granne i väst.

Kommunens stora turistattraktion, Astrid Lindgrens Värld, hade nämligen säsongsöppning.

Under de två veckorna i maj som parken var öppen svek sannerligen inte besökarna. Tvärtom.

– Känslan efter öppningen är jättebra och vi har verkligen haft vädret med oss. Det har varit en fantastiskt bra start. I maj hade vi över 34 000 besökare och vi hade budgeterat för 27 000, berättar Lena Möller.

Det innebär att 7000, eller cirka 26 procent, mer besökare har kommit till ALV än vad företaget räknat med.

Det får man väl kalla en succéstart?

– Ja, verkligen. Det är bara igår (2 juni) som vi inte varit över budgeten. Det är otroligt kul.

Har det varma och soliga vädret enbart varit till er fördel?

– Det tror jag är en starkt bidragande orsak. Sen har jag inte siffror på det, men man märker också att det är mycket danskar och tyskar i parken. Det kan vara ett resultat av att den svenska kronan fortsatt är svag.

undefined
Arkiv. Lena Möller, marknads- och försäljningschef på ALV, vid Mattisborgen som rustades upp för stora pengar.

Även i juni månad ser det bra ut för Astrid Lindgrens Värld.

– Ser man till bokningsläget är det många nätter som redan är fullbokade, och det är bra mycket mer bokningar än vad det var förra året vid den här tiden.

Kan det finnas andra orsaker till den fina starten, exempelvis de nya investeringarna?

– Vi hoppas såklart att det ska ge positiva effekter, men det kanske är lite tidigt att säga än. Att Ronja-serien släpptes nyligen ökar såklart intresset för Ronja, och då passade det bra att vi rustade upp miljön kring Mattisborgen. Vi har använt oss mycket av Ronja i vår marknadsföring.

Inför öppningen i maj sa vd:n Jocke Johansson såhär till vår tidning:

– Vi har tydliga mål för parken och i år har vi en halv miljon besökare, jämfört med kring 480 000 besökare i fjol. Vi har goda förhoppningar om att kunna nå dit.

Ni satte upp ett högt mål inför säsongen, jag antar att ni fortfarande är hoppfulla om att klara det?

– Det ser bra ut även om det är högt uppsatt. Jag tror kanske att många planerar att "hemestra" i år. Det är lite oroligt i omvärlden och räntorna är höga. Men oavsett vad ser det ljust ut, och starten sätter mycket av förhoppningen på resten av sommaren, säger Lena Möller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!