Att göra ett uppehåll i amorteringarna hos banken kan vara ett sätt att lösa en akut ekonomisk situation. Men rådet från bankerna är att i första hand försöka minska kostnaderna på annat sätt.
Andreas Kindman, bankrådgivare på Länsförsäkringar Bank, tycker att läget är stabilt trots oroliga tider, och att de flesta kunder verkar ha sin ekonomi under kontroll.
– En och annan hör av sig men det känns som att de flesta kunder har läget under kontroll och förstår att det är viktigt att fortsätta amortera. Amorteringsfrihet kan beviljas om det föreligger särskilda skäl och vi gör alltid en individuell bedömning. Men i största utsträckning vill vi att våra kunder ska följa amorteringskravet. Oftast rekommenderar vi att man ser över sina utgifter på andra sätt, säger han.
Marie-Loise Mobelius på Handelsbanken i Vimmerby ser inte heller någon större efterfrågan på amorteringspauser.
– Vi ser efter stigande bolåneräntor ingen ökad efterfrågan på amorteringsfrihet bland våra kunder. Däremot ökar efterfrågan på gröna lån för möjlighet att energieffektivisera sin bostad och sänka energikostnaderna.
Om man som bankkund har önskemål om amorteringsfrihet, är det något som ni är tillmötesgående med?
– Amortering är ju alltid att föredra då skulderna minskar över tid, vilket på sikt då får effekt på räntekostnaden som minskar. Vi kan endast lämna amorteringsfrihet under vissa givna förutsättningar. I fall där det inte finns något amorteringskrav, gör vi en individuell bedömning.
Liknande svar kommer också från Vimmerby Sparbank, som inte heller dem märker av någon jättestor ökning av förfrågningar som rör amorteringsfrihet. Däremot ser banken att det finns en ökad medvetenhet hos kunderna när det gäller deras privatekonomi.
– När det kommer till amorteringar kring bolån finns det ett ganska strikt regelverk att förhålla oss till. Amorteringsbefrielse är något som vi jobbar med om man uppfyller vissa bestämda krav. Vi gör ingen skillnad nu och hur vi sett på frågan tidigare. Vi lyssnar på kunden i varje enskilt fall, men man kan inte ta för givet att vi kan bevilja, säger Axel Tunek, vd på Vimmerby Sparbank.
Upplever ni att det är fler kunder som hör av sig nu?
– Vi pratar nog lite mer med kunderna nu än tidigare med tanke på att allt har blivit mycket dyrare. Det vi alltid rekommenderar är att se över hela ekonomin när man känner att det drar iväg på kostnadssidan.