Andreas byggde en bil i trä

Andreas Hermansson är tillbaka i de lokaler han gick i under gymnasietiden – Båtbyggarskolan i Storebro. Men under de senaste åren är det inte båtar det handlat om. Han har byggt en bil. Men inte vilken bil som helst – det här är en skönhet i trä. En Woodrod Mark 1. – Folk sa att det inte skulle gå att bygga en bil i trä – då var jag ju tvungen att motbevisa det såklart.

Andreas Hermansson vann prestigepriset People´s Choice Custom, samt Jury´s Choice, på Custom Motor Show på Elmia i påskas med sin Woodrod Mark 1 2016. Foto: Lena Dahlberg

Andreas Hermansson vann prestigepriset People´s Choice Custom, samt Jury´s Choice, på Custom Motor Show på Elmia i påskas med sin Woodrod Mark 1 2016. Foto: Lena Dahlberg

Foto:

Vimmerby2016-05-22 06:00

Det är en otroligt vacker och uppseendeväckande bil som står i den före detta båtbyggarhallen. På röda mattan förstås. Efter den stora bilutställningen Custom Motor Show på Elmia i påskas, där han kammade hem flera priser, åkte Andreas Hermansson nästan direkt till Finland för ytterligare en utställning. I sommar ska han till Norge, och fler utställare hör av sig.

– Väldigt kul att bilen får så mycket uppmärksamhet.

Ett önskeprojekt

Finsnickeri, och bilar, har alltid varit ett stort intresse hos Andreas Hermansson. Efter Båtbyggarskolan fick han anställning på ett finsnickeri i Skåne där han jobbade med att renovera möllor, kyrkor och K-märkta hus.

När han sedan ville starta eget återvände han till den då nedlagda Båtbyggarskolan i Storebro.

– Det är två år sedan jag startade Storebro Masterpiece AB, efter att jag först köpte hus i Vimmerby som jag totalrenoverade.

Att bygga en bil i trä är ett projekt Andreas Hermansson hade haft i tankarna länge. När han fick höra att det inte skulle gå blev han extra motiverad.

– Förr använde man trä även till rena konstruktionsdetaljer. Morganbilar till exempel har chassi och dörrstommar i trä.

Bedrövligt skick

För ett och ett halvt år sedan satte han igång. Ett projekt som tagit längre tid än han först tänkte.

– Jag har utgått från en Ford 32 Roadster. Karossen är byggd enligt den teknik som används när man bygger båtar. Först spant, som ett skelett. Ribbkravell på detta. Det går åt mycket hyvling och slipning, både med maskin och för hand.

Mahognyn är betsad och epoxibehandlad. Autolack i Vimmerby har klarlackat hela bilen.

Motorn är från en Jaguar E-type, en rak sexcylindrig motor på 4,2 liter. Den lämnade Andreas Hermansson till British Classic Cars och Mekorenova i Kristdala för renovering.

– Jag ville ha en sån motor för utseendets och motorgångens skull, men den var i bedrövligt skick efter att ha stått ute i 25 år. Nu är den omborrad och som ny i sin helhet.

Lite båtkänsla

Chassit består av en stel framvagn, bakvagnen är från en Jaguar XJ6. Båda hämtade i Luleå.

– Jag har haft en del hjälp av kompisar, bland annat med svetsning.

Hjuluppsättningen kommer från Rautamo Wheel Fashion i Vimmerby. Instrumentpanel och ratt är importerade från USA. Inredningen i gult skinn har tillverkats av M-design i Hultsfred.

Stolarna av aluminium är nytillverkade i Emmaboda för att se ut som Porsche racingstolar.

– Det är också lite båtkänsla i bilen. Tändningslåset till exempel, det kommer från en gammal Mercury båtmotor. Och golvet är däckteak.

Fler projekt på gång

Målet med hans Woodrod Mark 1 var hela tiden Elmia-utställningen Custom Motor Show, där Andreas Hermansson vann det verkliga prestigepriset People´s Choice Custom, samt Jury´s Choice.

– Det var riktigt roligt! Kul också att bli topp 10 i Finlands Turku Auto Saloon.

Rent materialmässigt är det en billigare bil än andra Hot Rods.

– Jag har hållit mig inom budget, men vågar inte räkna antalet timmar. Bilen har hållit mig vaken om nätterna kan man säga.

Vad har varit svårast?

– Att anpassa bildelarna till träet. Jag har fått tillverka en hel del detaljer själv.

Vanligaste frågan du fått?

– Om bilen är folierad eller motivlackad. Folk tror inte att den kan vara byggd i trä.

Trots all den tid han lagt ner har Andreas Hermansson inte tröttnat på att bygga bilar. Nästa projekt är redan i startgroparna.

– Jag ska bygga en släpvagn till bilen, med en hoj på. Båda i trä förstås. Det borde vara lite enklare, men det vet jag ju inte förrän jag provat.

Inte folierad eller motivlackad utan byggd i trä. En skinande blank bil i mahogny.
Inte folierad eller motivlackad utan byggd i trä. En skinande blank bil i mahogny.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om