Anette - en av 25 elever på ny drönarutbildning

25 elever började i höstas en helt ny, unik, drönarutbildning på Ljungbyhed Air, F5s gamla flottiljområde i Ljungbyhed i Skåne.
En av dem är Anette Eilert, Tuna.
Och hon ser stora möjligheter i sitt arbete med skoglig rådgivning, när den 740 gram lätta drönaren fått en självklar position i verktygslådan.
- Drönaren ger en helt annan överblick och jag kan jobba mycket effektivare. Det är en makalös manick, helt enkelt.

Anette Eilert, Tuna, är en av de 25 elever som antagits till den nya drönarutbildningen i Ljungbyhed. Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Anette Eilert, Tuna, är en av de 25 elever som antagits till den nya drönarutbildningen i Ljungbyhed. Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Foto:

Vimmerby2017-12-28 16:00

Drönaren "Bettan" surrar iväg över ett fält på Tuna gård när Anette Eilert demonstrerar hjälpredan som ska vässa hennes tjänster som skogsmästare. Det går med blixtens fart och bildkvaliteten på marknivå är god.

- Drönaren underlättar arbetet otroligt mycket och är så smidig att jobba med. Och jag är ju en riktig tekniknörd.

Anette Eilert är en av 25 studenter i Sveriges första drönarklass på Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed. Utbildningen anordnas av Folkuniversitetet i samarbete med Trafikflyghögskolan, Ljungbyhed Air och Malmö Yrkeshögskola.

Drönartekniken är ännu bara i sin linda, men eleverna på den nya yrkeshögskoleutbildningen till drönarpilot, eller kommersiell drönaroperatör, spås en ljus framtid.

- Det här är verkligen spännande. Drönare kan användas till så mycket. Av räddningstjänst och polis, av kustbevakningen, inom mäklarbranschen, i film - det är bara fantasin som sätter gränser, säger Anette Eilert.

Hon är sjuksköterska i botten, är motorjournalist sedan många år och älskar teknik. I juni tog hon examen som skogsmästare vid Linnéuniverstitetet och att hon nu är en av de antagna till den nya utbildningen i Ljungbyhed får hänvisas till slumpen.

- Jag jobbade under tiden jag pluggade till skogsmästare på Linnéuniversitetet och fick ett uppdrag att skriva en artikel om en kille på Skogsstyrelsen i Växjö, som var duktig på drönare. Jag var på den nivån att jag visste att det fanns något som heter drönare. Men jag förstod ganska snart hur det här arbetsredskapet effektiviserar arbetet i skogen, hur man kan fotografera, filma och dokumentera och när jag själv fick prova att flyga var jag snabbt fast i "drönarträsket".

På ett jobb på Elmia Wood i Jönköping växte fascinationen i Drone Zone, en hel avdelning för drönare, där hon knöt ytterligare kontakter.

- Vi ser en fantastisk och explosionsartad utveckling och jag vill vara med från början. Fanns det någonstans man kunde skaffa formell kompetens? Det var då jag lyckades hitta den här drönarutbildningen, den första i Sverige, så det var självklart för mig att söka.

200 sökte utbildningen. De 25 antagna elever har skiftande bakgrund.

- Det finns piloter, flygtekniker, ingenjörer, mätningstekniker, fotografer och skogsmästare. Den yngsta är 19 år, den äldsta 84!

Efter en tuff höst med studier i aerodynamik, juridik och luftfartslagar och flygteori väntar 12 veckors praktik på företag i slutet av februari.

Att flyga och styra en drönare är inte särskilt svårt och det finns många privatpersoner som har egna drönare. Men Anette Eilert tror att det kommer att finnas stort behov av utbildade drönaroperatörer.

- Det är en helt annan sak att kunna hantera mjukvaran.

I skogen ger drönaren överblick över exempelvis stormskadad skog på ett ögonblick.

- Nu slipper man gå omkring och leta, istället ser man direkt hur många vindfällor det är, och var de finns. Det är också perfekt vid uppföljning av avverkning. Jag säger som jag brukar - det är en makalös manick.

Nya regler för drönare börjar gälla den 1 februari 2018

Den 1 februari 2018 börjar Transportstyrelsens nya regler för drönare att gälla. De största skillnaderna är att reglerna då även kommer gälla för den som flyger privat, samt att tillståndskravet för drönare upp till 7 kilo tas bort.

Tillstånd ska sökas hos Transportstyrelsen för kommersiell flygning, all flygning utom synhåll, all flygning över 120 meter, all flygning över människor och djur. Tillstånd ska sökas hos närmsta flygplats för flygning inom flygplatsens kontrollzon, hos Lantmäteriet för publicering och spridning av geografisk information.

Även EU håller på att ta fram nya regler, som kommer att gälla för alla medlemsstater. Förslagen som EU tar fram är hårdare än de regler som nu finns i Sverige för flygning med drönare. Anledningen till EU:s hårdare hållning är bland annat drönarincidenter i Sverige och övriga Europa, där passagerarflyg varit nära att krocka med drönare.

Källa: Transportstyrelsen samt Kamera & Bild

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om