Annette - en motorkvinna

Från den dag hon kunde gå åkte Annette Eilert med sin pappa Göran i lastbilen. Där föddes det motorintresse som följt henne under hela livet. Från mopeder och enduro till lastbilar.
- Motorer har alltid fascinerat mig. Det handlar också om att utmana sig själv och ta de chanser man får.

Veteranlastbilar ingår i provkörningarna för Annette Eilert. Här en Scania Vabis LB76 från 1966.

Veteranlastbilar ingår i provkörningarna för Annette Eilert. Här en Scania Vabis LB76 från 1966.

Foto:

Vimmerby2013-04-27 04:07


Det är bara att erkänna. Det går helt enkelt inte att undvika att hamna i fördomsfällan när man träffar Annette och får höra om allt hon jobbat med - och fortfarande gör. Jag har träffat kvinnliga lastbilschaufförer, både yngre och äldre, men aldrig hört talas om någon kvinna som har så bred erfarenhet av motorvärlden som Annette.
- Mitt motorintresse och mina jobb inom mansdominerade yrken har aldrig varit något problem. Det blir vad man gör det till, säger hon bestämt.
Jag tror henne.
Annette är uppvuxen på pappa Görans lastbilsåkeri utanför Stockholm. Precis som sina två äldre bröder ville även hon börja köra lastbil, men pappa sa ifrån.
- Det är ett hårt och tungt jobb, som han antagligen i all välmening ville bespara mig. Istället utbildade jag mig till operationssjuksköterska, men jag har hela tiden haft kvar mitt motorintresse och har gjort hela resan, från moppe till tung lastbil.
I mitten av 80-talet började Annette tävla i roadracing, bytte sedan till enduro där hon tävlade på elitnivå. Det blev ett EM-brons i början av 2000-talet.
- Jag kunde till och med försörja mig på enduro ett tag med hjälp av olika sponsorkontrakt.

Visade upp lastbilar
Men hela tiden låg det där lastbilsintresset och grodde, tills Annette en dag bestämde sig och såg till att även C, CE och DE hamnade i körkortet.
- Dagen efter fick jag jobb på ett åkeri och började köra på Europa. Jag var en av få kvinnor. Sverige är ett föregångsland när det gäller kvinnliga yrkesförare, trots att bara fyra procent av alla svenska yrkesförare är kvinnor.
Av en slump åkte hon en dag förbi Scanias Demo Centre i Södertälje och över en fika blev hon erbjuden jobbet som fordonsinstruktör.
- Jag skulle visa upp Scanias olika lastbilsmodeller för olika kunder och för pressen. Här fick jag en bra teknisk grund att stå på och blev nog lite nördig på allt som har med tekniken att göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om