Händelsen ska ha ägt rum den 21 mars. Enligt rapporten ska en enhetschef fått kännedom om att en medarbetare berättat för en annan medarbetare utanför den egna enheten, att en klient är inskriven på enheten.
Hanna Alsér är kvalitetssamordnare på socialförvaltningen.
– Vi har en skyldighet att rapportera ett missförhållande eller risk för missförhållande enligt Lex Sarah, säger hon.
Det är chefens ansvar att vidare utreda vad som skett och där är det två delar att titta på:
– Det hanteras både utifrån sekretesslagstiftningen men också utifrån vår skyldighet att rapportera om just missförhållanden.
Enligt Alsér så kan det bli fråga om arbetsrättsliga åtgärder mot en personal som brutit mot sekretessen, men man tittar också på utifrån Lex Sarah-perspektivet för hur man ska minimera risken att det sker igen. Därefter tar man ställning till om det är ett allvarligt missförhållande och gör i sådana fall en lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
– Vi ser allvarligt på det eftersom man som klient, brukare eller patient, ska kunna lita på att uppgifter om mig själv inte ska lämnas ut, säger Alsér och fortsätter:
– Även om man jobbar inom socialförvaltningen så gäller sekretessen mellan olika enheter. Det har inte läckt utanför vår egen verksamhet, men däremot så gäller sekretessen även internt. Man behöver bara veta det som man har anledning att veta i sin yrkesutövning.