Under stor del av dagen har det varit svårt att komma fram till landstingets verksamheter i Vimmerby på grund av ett utrustningsfel hos Telia.
I ett pressmeddelande informerade landstinget om att de patienter som behöver komma i kontakt med hälsocentralen, den psykiatriska verksamheten eller folktandvården i Vimmerby istället kan ringa Västerviks sjukhus och bli framkopplade den vägen.
Men det var lättare sagt än gjort.
– Det var inte bara vi som drabbades av Telias problem, så
det gick inte att koppla upp på 0492-nummer och på grund av det nådde vi inte
patienterna. Mobilnummer har däremot gått bra, säger verksamhetschef Niklas
Föghner.
Vid 16-tiden var problemet åtgärdat och eftersom man varken
kunnat ringa ut eller in i den omfattning man behövt har listan på ännu icke
hanterade ärenden släpat efter.
– Vi har 10-11 ärenden kvar som vi inte är klara med, men det
ska vara färdigt när vi går hem. Naturligtvis är det lite meckigt när tekniken
inte fungerar, men de som varit i akut behov har helt enkelt kommit till oss
och ställt sig i receptionen. Det vi behövt lösa har vi löst.