Äntligen – nu fungerar telefonin igen: "Det har gett oss extrajobb"

Dagens telestörningar i norra länet har påverkat landstingets verksamheter i Vimmerby.
– Nu fungerar telefonin igen, och det är vi nöjda och glada över. Det har gett oss lite merarbete och vi går inte hem förrän vi är klara med alla ärenden, säger verksamhetschef Niklas Föghner.

Dagens telestörningar i norra länet har påverkat landstingets verksamheter i Vimmerby men nu är problemet löst.

Dagens telestörningar i norra länet har påverkat landstingets verksamheter i Vimmerby men nu är problemet löst.

Foto:

Vimmerby2017-05-15 14:51

Under stor del av dagen har det varit svårt att komma fram till landstingets verksamheter i Vimmerby på grund av ett utrustningsfel hos Telia.

I ett pressmeddelande informerade landstinget om att de patienter som behöver komma i kontakt med hälsocentralen, den psykiatriska verksamheten eller folktandvården i Vimmerby istället kan ringa Västerviks sjukhus och bli framkopplade den vägen.

Men det var lättare sagt än gjort.
– Det var inte bara vi som drabbades av Telias problem, så det gick inte att koppla upp på 0492-nummer och på grund av det nådde vi inte patienterna. Mobilnummer har däremot gått bra, säger verksamhetschef Niklas Föghner.

Vid 16-tiden var problemet åtgärdat och eftersom man varken kunnat ringa ut eller in i den omfattning man behövt har listan på ännu icke hanterade ärenden släpat efter.
– Vi har 10-11 ärenden kvar som vi inte är klara med, men det ska vara färdigt när vi går hem. Naturligtvis är det lite meckigt när tekniken inte fungerar, men de som varit i akut behov har helt enkelt kommit till oss och ställt sig i receptionen. Det vi behövt lösa har vi löst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om