Astrid Lindgrens Värld tappar besökare

När Astrid Lindgrens Värld stängde för högsäsongen i går stannade antalet besökare på 412 225. En minskning med 5 procent jämfört med 2017. ”Det är aldrig kul att backa, men vi vet ju vad det beror på”, säger vd Jocke Johansson.

Pippi får ny miljö till 75-årskalaset 2020. Därefter står Karlsson på tur och trea på investeringslistan är Junibacken.

Pippi får ny miljö till 75-årskalaset 2020. Därefter står Karlsson på tur och trea på investeringslistan är Junibacken.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2018-08-27 16:01

Den ihärdiga värmeböljan har skrämt bort besökarna från Sveriges nöjesparker. Astrid Lindgrens Värld är inget undantag. Vd Jocke Johansson ser inget konstigt i tappet.

– Vi vet vad det beror på, det varma vädret. Hade det varit parkväder, som jag brukar säga ”kring 20 grader och lite småmolnigt” och ändå tappat hade det varit klart mer utmanande. Om vi hade backat och det hade gått jättebra för andra parker hade det också varit alarmerande, men så är det ju inte. När jag träffar branschkollegor kan alla konstatera att park-Sverige tappat.

Förra sommarens högsäsong blev ALV:s bästa med 434 500 gäster. Men minskningen på fem procent är inte stor nog att påverka verksamhet och planerade investeringar, säger Jocke Johansson, som avslöjar att efter nya Pippimiljön 2020 och Karlsson runt 2023 är det en annan populär karaktär i parken som står på tur för en nysatsning.

– Som det ser ut nu blir det Junibacken, där vi tänkt oss att göra miljön lite annorlunda, och klart bättre. Men den som känner oss vet också att vi kan ändra oss…

Vare sig långsiktiga planer eller planerat underhåll påverkas av sommarens siffror.

– Jag har varit tillräckligt länge i branschen för att veta att det går upp och ner, annars skulle vi ju sluta på något jätterekord till slut. En säsong påverkar inte så mycket, men skulle det fortsätta år efter år vore det en annan sak. Vi ser kontinuerligt över vår verksamhet.

Minskningen på omkring fem procent på besökssidan faller inte rakt ner på försäljningen.

– Tittar vi på omsättningen av det som säljs i parken tappar vi ungefär två och en halv procent. Försäljningen av mat och dryck ökar, och då pratar jag inte glass och kalla drycker som kan förklaras av det varma vädret. Fler har valt att äta mat.

De senaste tre åren har ALV jobbat med en medveten strategi att jämna ut besökssiffrorna under de mest intensiva veckorna, för att undvika dagar med skyhöga dagssiffror.

– Genom att jämna ut besöken blir det bättre för besökarna, bättre för oss som jobbar här och bättre för hela stan, inte minst ur trafiksynpunkt. Årets dagsrekord ligger lågt, på 8 356 tisdagen vecka 28, och det är så vi vill ha det. Folk upplever att parken blir luftigare och att man får bättre teaterupplevelse och mer tid för möte med karaktärerna.

Och de äter mera mat?

– Ja, vi kan se att dagar med mer än 8 000-9 000 besökare, har man inte riktigt ork att stå i kö för att äta varm, lagad mat. Då blir det kanske bara en korv i korvkiosken. Volymökningen på vårt boende, där vi ökat med 230 nya bäddar i fjol och ytterligare 230 bäddar i år, gör också stor skillnad försäljningsmässigt.

Just nu är parken lekparksöppen, med fri entré. På fredag går startskottet för årets septemberhelger.

– Då hoppas vi att vi istället har vädret med oss. Vi kör samma koncept och upplägg som tidigare. Däremot utökar vi en hel del på teatersidan till höstlovsöppet då vi tar in Ronja Rövardotter med ensemble.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!