Att utveckla barns språk

Under veckan har all personal i förskolan fått kompetensutveckling om språkutvecklande arbete.

Vimmerby2018-03-20 21:20

Astrid Frylmark, logoped med lång erfarenhet av arbete med att underlätta människors språkliga kommunikation och 2016 mottagare av Svenska Logopedpriset, föreläste om språkets olika delar - att växa upp med flera språk, språkstörning och språklig sårbarhet och om vad förskolans läroplans säger om språk och kommunikation.

Teori varvades med exempel på hur förskolan kan arbeta i vardagen för att ge barnen goda förutsättningar i sin språkutveckling, delvis inför skolan men allra mest i ett livsperspektiv. Goda råd från dagen var att inspirera till samtal och låta samtalet ta tid, ge barnen talutrymme och utveckla samtalen till något mer än fråga-svar, vilket kan uppfattas som förhör. Lyssnandet betonades som en viktig konst och behövs då lyssnandet utvecklar inre bilder, utvecklar förmågan att kommunicera, förbereder läsinlärningen och kunskapsinhämtningen.

Eftermiddagen fortsatte med olika workshops ledda av förskollärare Anneli Schultz, talpedagog Monica Olsson, specialpedagogerna Marie Gustafsson, Monica Karlsson och Annika Dahlman och logoped Lotta Olofsgård, samtliga anställda inom förskolan i Vimmerby kommun.

Här diskuterades och reflekterades över det praktiska arbetet i förskolorna och hur man omsätter teoretiska kunskaper i handling och därmed kan göra skillnad när det gäller barns språkutveckling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om