Under tisdagen tvingades Vimmerbyföretaget Mediapartner att varsla åtta av sina 15 anställda om uppsägning, som en direkt följd av virusets dämpande effekt på verksamheten, ekonomin och näringslivet i stort.
Detta var Dagens Vimmerby först med att rapportera om.
– Allt blev kärvare redan under förra veckan – men nu är det lamslaget, paralyserat, totaldött. Alla beslut skjuts fram och man vet inte riktigt vad man ska göra, säger företagets projektledare Peter Strömdahl.
I det givna läget fanns inget annat alternativ än att varsla.
– Vi har varit öppna gentemot personalen, så det kom nog inte som en total överraskning. Och vi har trots allt en bra kassa, så vi hoppas kunna reda ut situationen. Men vi känner att vi måste ta ansvar, och försöka rädda det som räddas kan.
Även på Effect, en annan av Vimmerbys reklambyråer, är läget turbulent – eller rättare sagt: alldeles för lugnt.
– Vi jobbar väldigt mycket med mässor, och där är varenda dörr stängd nu. Alla mässor under våren är lagda på is – några har flyttats till hösten och till nästa år. Men den stora frågan är vad som händer till sommaren, säger Jimmy Andersson, VD på Effect.
Riskerar ni också att behöva säga upp personal?
– Inte som det ser ut idag. Den digitala sidan av vår verksamhet trycker på bra, om möjligt ännu mer än vanligt, så vi klarar oss än så länge. Men ingen vet ju vad som händer framöver, säger Jimmy Andersson och tillägger:
– Vi måste bara hålla ut – och vårda de kundrelationer vi har.