Under lördagsmorgonen rapporterades det att Filmstaden har problem med sina system, vilket gör att man inte kan köpa varken biljetter eller läsk och snacks.
Rusta är också drabbade av störningarna, hemsidan ligger ner, likaså Granngården som håller alla sina butiker stängda, inklusive Västervik och Vimmerby.
Detta beror på en ransomwareattack mot flera av it-leverantören Tietoevrys svenska datacenter.
– Vi liksom många andra kunder till Tieto är drabbade av ett fel hos Tieto som gör att affärssystem och annat ligger ner. Vi jobbar ihop med Tieto för att hitta omfattningen och lösningar. Men just nu kan jag inte säga mycket mer, säger Fredrik Björk, försäljningschef på Granngården.
Hur lång tid det beräknas ta innan problemen är lösta fanns vid 13-tiden på lördagen ingen uppgift om.
– Det pågår just nu möten mellan oss och Tieto så klart. Vi har jobbat intensivt sedan tidigt i morse för att lösa det här för våra kunder. Vi gör allt vi kan för att hitta lösningar för att kunna öppna så fort som möjligt igen. Just nu kan man lägga ordrar på vår e-handel, den är inte påverkad, säger Fredrik Björk.
I ett pressmeddelande skriver Tietoevry följande:
"Incidenten påverkar tjänsterna för ett antal av Tietoevrys kunder i Sverige på olika nivåer. Tietoevry har vidtagit omedelbara åtgärder för att utreda och mitigera situationen på ett effektivt sätt. I det här skedet är det inte möjligt att säga hur lång tid arbetet kommer att ta".
De skriver även att de samarbetar med relevanta myndigheter för att hantera situationen.
Biografkedjan Svenska Bio med 42 biografer runtom i Sverige, bland annat Västervik, påverkas även av attacken då de är en del av Filmstadens biljettsystem.
I ett mejl till Corren skriver marknadschef Suzanna Holmqvist att de trots it-attacken har öppet och att det går att köpa biljetter och snacks via Swish.
Även polisen har under lördagen haft problem med sina it-system. Det är däremot oklart ifall detta kan kopplas till hackerattacken mot it-leverantören.
– Det är ett nationellt problem, säger polisens presstalesperson Mats Eriksson till TT.
Det finns ingen prognos för när det kan vara åtgärdat.
– It-avdelningen jobbar med att felsöka. Jag vet inte vad problemen beror på, säger Mats Eriksson.