Genom både teori och praktiska övningar har eleverna bland annat fått jobba med pedagogiskt ledarskap.
Ungdomarna har träffat personer i samhället som har olika former av pedagogiska ledarskapsroller, såsom en präst, räddningschefen och barnomsorgschefen, med flera. I veckan har eleverna arbetat med att omsätta teori till praktik. De har genomfört olika övningar kopplade till barns rättigheter med totalt 180 sjätteklassare i kommunen. Eleverna i årskurs sex fick gruppvis delta i olika workshops på temat längtan. De fick se filmen "Rosa the movie" som handlar om tonåringars längtan- en film som gymnasieeleverna själva valt ut. Därefter diskuterades filmens handling i gruppen.
Den andra övningen bestod av att svara på olika värderingsfrågor med hjälp av mentometerknappar. Frågorna handlade om allt från mobbning till barnkonventionens betydelse.
Barns längtan i fokus
Barnkonventionen, som sätter normer för barns rättigheter i samhället, antogs 1989. Men vad innebär den egentligen?Detta har ungdomarna på barn- och fritidsprogrammets årskurs två och tre på Vimmerby gymnasium arbetat med under hösten.
Barnen i årskurs sex fick klippa och klistra ihop ett eget kollage på temat "längtan".
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!