Barns längtan i fokus

Barnkonventionen, som sätter normer för barns rättigheter i samhället, antogs 1989. Men vad innebär den egentligen?
Detta har ungdomarna på barn- och fritidsprogrammets årskurs två och tre på Vimmerby gymnasium arbetat med under hösten.

Barnen i årskurs sex fick klippa och klistra ihop ett eget kollage på temat "längtan".

Barnen i årskurs sex fick klippa och klistra ihop ett eget kollage på temat "längtan".

Foto:

Vimmerby2011-11-09 07:12


Genom både teori och praktiska övningar har eleverna bland annat fått jobba med pedagogiskt ledarskap.
Ungdomarna har träffat personer i samhället som har olika former av pedagogiska ledarskapsroller, såsom en präst, räddningschefen och barnomsorgschefen, med flera. I veckan har eleverna arbetat med att omsätta teori till praktik. De har genomfört olika övningar kopplade till barns rättigheter med totalt 180 sjätteklassare i kommunen. Eleverna i årskurs sex fick gruppvis delta i olika workshops på temat längtan. De fick se filmen "Rosa the movie" som handlar om tonåringars längtan- en film som gymnasieeleverna själva valt ut. Därefter diskuterades filmens handling i gruppen.
Den andra övningen bestod av att svara på olika värderingsfrågor med hjälp av mentometerknappar. Frågorna handlade om allt från mobbning till barnkonventionens betydelse. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om