– Man ska väl inte behöva springa dit och ändra P-skivan eller flytta bilen till en annan laddplats om det är 45 minuter kvar till full laddning, säger Elsie Axelsson i Vimmerby.
Hon är en av de elbilsägare som reagerat på parkeringsreglerna som införts vid de sju kommunala laddplatserna i Vimmerby.
Maxtiden för hur länge en bil få stå på laddning infördes av gatukontoret i fjol.
– Syftet är att öka tillgängligheten så att fler kan komma åt att ladda. Vi har fått signaler om att det finns de som använder laddplatsen som parkering över längre tid och vi har inte så många allmänna ställen i kommunen än så länge och elbilarna ökar, säger gatuchefen Roger Lindell.
Att det blev max två timmar ser han som ett försök.
– Vi tyckte det var lagom nivå att börja där, sen får vi följa och se hur det fungerar, säger han.
Hur ska de göra som behöver längre tid än två timmar för att ladda bilen?
– Vi tänker att de här laddplasterna i första hand är till för de som behöver ladda för kortare körningar i närområdet.
– Alla kan inte ladda hemma, säger Elsie Axelsson.
Hon jämför med andra städer, som Linköping, där hon inte sett någon begränsad P-tid vid laddplatserna.
Roger Lindell bekräftar att det kommit en del synpunkter på tidsbegränsningen.
– Vi får utvärdera och se om vi behöver justera. Det blir också fler laddplatser, förhoppningsvis under året, säger han.