På Dressman och Cubus har säljarna frågat kunderna om de
behöver en plastpåse eller om de klarar sig utan, sedan ett par veckor tillbaka,
berättar säljaren Shifa Mohammad.
Många kunder frågar oss då om vi tar betalt för påsarna men det gör vi inte, vi vill bara fråga om de verkligen behöver en extra kasse för att göra dem uppmärksamma på miljötänket.
Hur reagerar kunderna när ni frågar?
- En del brukar ha flera kassar med sig efter att de har handlat i andra butiker och då säger de att de kan lägga i samma påse. Om de behöver en påse ändå så försöker vi ta de i kartong i första hand, säger Shifa Mohammad.
- Många kunder är väldigt positiva och tycker det är ett bra initiativ att vi tänker på miljön, säger Mikaela Stefansson.
Flera andra kedjor går steget längre och frågar kunderna om
de vill köpa till en påse för några kronor, exempelvis klädkedjorna Lindex,
Kappahl och HM. Och det verkar ha gett resultat. I en artikel i Svenska
Dagbladet uppger representanter från alla tre kedjorna att kundernas
köpbeteende har ändrats radikalt sedan de började ta betalt för plastpåsar i
juni månad.
– Jag tror att
på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar,
så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl
hos redan medvetna kunder, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl
till Svenska Dagbladet Nyheter.
Håkan Rosin, ordförande för Vimmerby Handel, säger att många
handlare i Vimmerby har hakat på uppmaningen att fråga kunderna om en plastpåse
verkligen är nödvändig.
- Det är bra ur miljösynpunkt att man inte tar en plastpåse för minsta lilla grej, säger Rosin.