Han är stolt och glad över framgångarna. Säkra SIFO-siffror visar att 45 000 personer mellan 16 och 79 år läser mediagruppens morgontidningar varje dag. Varje vecka finns tidningarna i cirka 100 000 hushåll i nordöstra Småland och Östergötland, varannan vecka är täckningen dubbelt så stor och med jämna mellanrum når man ut till en kvarts miljon hushåll och företag. Och då är ändå inte de speciella tematidningarna inräknade!
Som kuriosa kan nämnas att Vimmerby Tidning och Ölandsbladet, den senare ingick i koncernen 1984-2011, är de enda dagstidningar som idag har fler prenumeranter än de hade för tio år sedan.
Speglar det lilla
- Visst är det fantastiskt det som hänt! Vimmerby Tidning var enligt uppgift den sista sexdagars eftermiddagstidningen i landet, vi var sist att lämna blyet, vi kunde inte trycka fyrfärg och vi hade ekonomiska problem i slutet på 1970-talet - idag är vi en av dussinet stora tidningsgrupper i landet!
- Vi är respekterade och uppskattade inte bara lokalt utan även regionalt och allt mer även i övriga Sverige. Våra tidningar har blivit ett välkommet alternativ för både läsare och annonsörer. Vi försöker hålla det högt i tak på insändarsidan och vi försöker redaktionellt att spegla även det lilla och nära, som våra konkurrenter inte tycker är mödan värd. Det ska vi fortsätta utveckla och bredda.
Tog initiativ att rädda järnvägen
- Vi har också varit en viktig röst i många sammanhang som rört bygdens möjligheter att utvecklas, bland annat Stångådalsbanans vara eller inte vara. Det sägs och sett i backspegeln vågar jag nog påstå att utan vår kampanjinsats med mera hade järnvägen varit borta, beslutet var ju redan taget på sina håll och järnvägspersonalen helt bedrövad. Sjukvård, statlig service? ja, exemplen där vi funnits med och påverkat är många.
- Försäljningen av civiltryckeriet VTT-Grafiska till Sjätte AP-fondens riskbolag Amplico 2005 gav pengar i kassan och en helt annan rörelsefrihet än tidigare. Tryckeriet, som idag heter V-TAB, har följt upp vår långsiktiga satsning och gjort Vimmerby till ett framstående tryckcentrum i landet. Tillsammans trycker V-TAB och Swepress mer än 400 tidningar och tidskrifter i Vimmerby.
- Eftersom tryckort alltid skall finnas med på tidningar och andra trycksaker finns ordet Vimmerby troligen oftare med i skrift än Vimmerby finns på Åbros öletiketter.
Tidningsbud och inkasserare
Redan som sjuåring fick han börja jobba i branschen; då som tidningsbud tillsammans med pappa Ingmar, som varje torsdag fick ge sig iväg på en tidningstur till Locknevi. Den dagen gick nämligen inte bussen. Det var enklast tänkbara distribution - där prenumeranterna bodde kastade man helt sonika ut tidningen genom bilfönstret! Ingmar åt ena hållet, Bengt åt det andra.
Så småningom fick han börja hjälpa till att samla in prenumerationsavgifterna, skaffa nya prenumeranter, skriva och fotografera på lokalredaktionerna i Hultsfred och Mariannelund under skolloven. Allt gav honom nya erfarenheter och han hade lätt för att lära och ta till sig nya saker. I Hultsfred drog han runt mellan uppdragen på moped, trots att han ännu inte fyllt 15 år. Men ingen polis synade den "långa räkeln" närmare och idag bör väl lagöverträdelserna vara preskriberade.
Juridik och ekonomi
Efter realskola i Vimmerby och gymnasium i Hultsfred läste han juridik och ekonomi vid Lunds universitet. Och som nybakad civilekonom stod han så redo att möta arbetslivet på allvar. Det blev Bonnierkoncernen som fick dra nytta av hans kunskap och framåtanda, men inte på tidningssidan utan inom den industridel, dåvarande Duni-Bilå (idag Duni) i Halmstad, som bland annat tillverkade engångsserviser; glas, tallrikar, bestick och servetter. Bengt blev biträdande produktchef men det stod inte länge på förrän han hade avancerat till exportchef.
Han for världen runt, förädlade befintliga kundkontakter men knöt också många nya, stora kunder till företaget. Allt var spännande och utvecklande men också slitsamt.
Så sa han plötsligt upp sig, lämnade Bonniers vida värld och Halmstad och flyttade hem till lilla Vimmerby igen. Sannolikt var det inte många som då förstod hans beslut. Hoppa av en lysande karriär som egentligen bara börjat?? Men han hade sina skäl, både privata och företagsmässiga.
"Alla" ville ta över Vimmerby
Året var 1974 och han hade tröttnat på alla utlandsresor. Familjen skulle ha sitt första barn, pappa Ingmar mådde inte så bra och konkurrenterna, inte minst Smålands Tidningen, nafsade Vimmerby Tidning i hasorna, upplagan sjönk och de livsviktiga riksannonserna var hotade. Gränsen gick vid 10 000 ex. Dessutom var tidningen den enda med eftermiddagsutgivning av de sex tidningar i området som kämpade om prenumeranternas och annonsörernas gunst. En utsliten och föråldrad tryckpress, som bara kunde trycka 16 sidor i svart/vitt (med någon dekorfärg), bidrog också till kräftgången. Alla konkurrenter hade gått över till offsettryck, bytt blyet mot plåtar och kunde trycka fyrfärg i både annonser och bilder.
- Vi var omringade av fyra av landets mest lönsamma tidningskoncerner - och alla ville överta Vimmerby. Jag kunde inte sitta vid sidan av och se Ingmars livsverk troligen gå honom ur händerna och de anställda förlora sina jobb. Jag måste bidra med det jag kunde. Så jag flyttade hem och blev vice vd. (Vd blev han vid Ingmars bortgång 1993.)
Räddade riksannonserna
Bengt kom hem till något av ett krisföretag, inte tu tal om annat. Här krävdes "alle man till pumparna" för att räta upp tidningsskutan. Mest akut var att rädda kvar riksannonserna, utan dessa intäkter - det handlade om stora och avgörande belopp - skulle man inte ha råd att göra någonting.
- Vi jobbade dag och natt, folk slet hårt överallt. På kort tid tog vi hem 800 nettoabonnenter, rensade bland friexemplar och rabatter, och när Tidningsstatistik kom för att räkna vår upplaga, hade vi nått över den magiska gränsen! Det var en obeskrivlig lättnad.
Tryckpressen var som sagt ett problem, en kortsiktig lösning blev att bygga om den för något som kallades direktlito; långt ifrån högkvalitativt men man kunde i alla fall trycka modernt annonsmaterial.
Far och son oeniga
Far och son var heller inte alltid överens om risktaganden. Ingmar ville ta det försiktigt, medan Bengt var mycket offensiv och menade att fyrfärgspressar i civil och tidning var nödvändiga för överlevnad och expansion. Han hade också ett starkt önskemål om att Vimmerby Tidning skulle bli morgontidning så snart som möjligt. Det gick till och med så långt att Bengt hotade att säga upp sig om han inte fick sin vilja igenom.
Resultatet blev fyrfärgspress till VTT-Grafiska och fyrfärgspress till tidningen samt övergång till morgontidning efter 123 år som eftermiddagstidning.
Ifatt konkurrenterna
Med toppmodern teknik kom också kunderna. 1981 stod ett nytt produktionshus klart på södra industriområdet (Maskingatan 1), hit flyttade hela civiltryckeriet och här inrymdes också en ny offsetpress, med komplett fyrfärgsteknik, för tidningsproduktionen. Äntligen var man ifatt konkurrenterna!
- 1979 hade vi övergått till morgonutgivning och det, precis som senare den nya tekniken, blev ett lyft för tidningen, säger Bengt, som när han kommer åt alltid lyfter fram tidningspressens kapacitet.
- Den ger oss möjlighet att lägga in sidor tryckta på extra fint, blankt papper, perfekt för lördagstidningarnas alla bilder. På lördagarna är lösnummerförsäljningen som allra störst och hos många handlare är tidningen slut.
Har sålt och köpt
Bengt älskar som sagt att göra affärer - och många såna har det blivit sedan han kom hem. Både bra och mindre bra? men så är det ju här i livet. Han har köpt och sålt tidningar, fastigheter och maskiner. Världens klipp gjorde han i Bryssel, när han senare köpte ytterligare en heatsetutrustad fyrfärgspress för en bråkdel av priset och det kom både tidningen och VTT-Grafiska mycket till godo.
Från 1984 och fram till 2011 ingick Ölandsbladet i koncernen, men såldes till Gota Media, precis som endagarstidningarna Kalmar läns tidning/Nybro Tidning och Växjöbladet/Kronobergaren. I tidningsgruppen, som idag heter Swepress Media AB, ingår ett dussintal tidningar, bland dem Vimmerby Tidning, Linköpings-Tidning/Kinda-Posten, Vimmerby Shopping, Linköpings-Posten, Västerviks-Posten, Smålands Näringsliv, Åkeri & Transport, Östergötlands Näringsliv, Västerviks Kommunextra och Norrköpings-Magazinet. Vimmerby Tidning distribueras också som taltidning för synskadade.
En ny generation
Sedan några år tillbaka har en ny generation kommit in i tidningens ledning, nämligen sonen Christian som mer och mer ägnar sina dagar åt försäljning och marknadsutveckling. Något som Bengt gillar.
- Nu kan jag efterhand släppa den biten och ägna mer tid åt innehållet och utformningen av tidningarna. Efter att som prenumerationssäljare ha knackat dörr hos tusentals icke prenumeranter runt om i spridningsområdet, där våra tidningar inte funnits, har jag lärt mig en hel del om vad folk vill läsa om och hur de vill ha det presenterat. Människor vill läsa om andra människor och det ska vi ta än mer fasta på, avslutar Bengt Ingemarsson som lyfter fram familjen och medarbetarna som två avgörande faktorer för tidningsgruppens framgång.
- Utan deras uppbackning och helhjärtade stöd hade det inte varit möjligt!
Fotnot: Istället för ev. presenter ser Bengt gärna en gåva till Lions viktiga och behjärtansvärda arbete bland behövande i regionen till bankgiro 271-7007. Märk talongen "Bengt 70 år".
Bengt på tidningen fyller 70 men har ingen tanke på att trappa ner!
Bengt Ingemarsson föddes rakt in i tidningsvärlden, flydde för en tid ifrån den men kom tillbaka och är idag mer involverad än någonsin i publicistisk verksamhet. Tolv regelbundet utkommande tidningar, inklusive editioner, finns i koncernen och han känner varmt för dem alla, flera av dem har han själv varit med om att starta. Han har tagit strid med stora tidningsdrakar i landet och den kampen gillar han, den livar upp honom och ögonen glittrar när han berättar.På fredag, den 30 augusti, fyller han 70 år och han tycker fortfarande att det roligaste som finns i livet är att träffa människor och att göra affärer. Varje dag får han sitt lystmäte av bådadera!
Bengt Ingemarsson i tidningstryckeriet, en avdelning han gärna besöker för att se tidningspressen producera Swepressgruppens tidningar i en till synes aldrig sinande ström.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!