– Det känns jättebra att jag fått mitt paket och att den här historien fick ett avslut. Men det grundläggande problemet hos Postnord finns ju kvar, säger Bengt Brandt.
Vi berättade i lördags om paketet med elektronik han beställt från Tyskland och som sen försvann tillsynes spårlöst efter att ha passerat två av Postnords stora terminaler i Sverige på sin väg till Vimmerby.
Bengt Brandt följde sin försändelse med en tjänst på postnords hemsida. Men på terminalen i Torsvik i Jönköping tog det tvärstopp. Under två veckor kunde ingen ge besked om vart paketet tagit vägen.
Postnord vägrade inleda en undersökning trots att Bengt Brandt larmade om sitt försvunna paket flera gånger.
Enligt Postnords policy är bara avsändaren kund och den som ska anmäla brister med leveransen, inte mottagaren.
Efter artikeln i vår tidning i lördags tog det ändå fart.
– En vän till mig som jobbar för Postnord läste om mitt försvunna paket i tidningen och kände sig bedrövad över hela historien. Han började kollade upp det hela, trots att det inte ingick i de ordinarie arbetsuppgifterna, berättar Bengt Brandt.
Vännen lyckades via olika sökningar i Postnords system få fram att paketet hade varit med i en postvagn till Vimmerby.
– Av alla de paket som fanns i den postvagnen så var det bara mitt som inte var utlämnat. Alltså fanns det i Vimmerby, och det hade registrerats, men inte på rätt sätt. Det var därför det inte gick att spåra på det vanliga sättet. Hur som helst, min vän ordnade så att det blev korrekt registrerat och jag kunde hämta ut mitt paket, berättar Bengt Brandt.
Han är glad över att uppmärksamheten och vännen plikttrogenhet ledde fram till en lösning och att han fått hem sina beställda grejer. Men han ser samtidigt att det grundläggande problemet består.
– Det som fortfarande är anmärkningsvärt är attityden hos Postnords kundtjänst; "Vi bryr oss inte om dig, för du är inte vår kund...".
– Det bottnar i Postnords policy att det bara är avsändaren som är kund, inte mottagaren, och den här springande punkten är kanske det grundläggande problemet som postnord behöver ändra på, anser Bengt Brandt.
Vår tidning har bett Postnord om en kommentar till pakethistorien och Bengt Brandts kritik mot den grundläggande policyn, men inte fått något svar ännu.