- Det här handlar om att utveckla varumärket Vimmerby, som i dag nästan bara handlar om ALV i besökarnas ögon. Det måste vi ändra på och satsa på allt det andra också, men jag kan gå med på en återremiss, men så snart som möjligt måste vi göra den här satsningen, sade kommunstyrelsens ordförande Per-Åke Svensson i debatten som följde efter ett föredrag av Birgitta Bergqvist, VD för Vimmerby Turism och Näringsliv.
Miljonminskning
Hon redovisade positionen för turismen och handeln i Vimmerby för fullmäktige. Bland annat att turistindustrin i kommunen tappade nära 70 miljoner kronor i omsättning, vilket är lika med 65 jobb under 2009 jämfört med 2008.
Det totala antalet besökare i Vimmerby under året minskade också med över 100 000 mot ett år tidigare.
Beslut om miljonstöd dröjer
Flera av fullmäktigeledamöterna såg tveksamheter i kommunstyrelsens förslag att satsa en miljon per år i tre år för att utveckla Destination Vimmerby. Därför skickades förslaget på återremiss av fullmäktige sent på måndagskvällen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!