”Att just Storebro Boat säger nej är extra tråkigt” anser intresseföreningen
– Företagen i Storebro är måna om att hjälpa till, men från Storebro Boat AB blev det nobben. Man blir besviken att företaget inte förvaltar sitt arv efter Ivar Gustafsson – var finns hjärtat för Storebro och Storebros varumärke, säger Inge Teodorsson och Gunnita Svensson.
Neonskylten sattes upp av Ivar Gustafsson, Storebro Bruk AB runt 1970. 2008 monterades nya neonrör på plats för att ”STOREBRO” skulle fortsätta att lysa upp Storebrohimlen från sin strategiska plats på vattentornet.
En del neonrör har på senare tid blåst sönder. När inget av O:na funkade som de skulle tyckte föreningen att det var dags att stänga av belysningen. I våras plockades skylten ner för totalrenovering.
– Vi i Storebrobygdens Intresseförening har haft ansvar för skylten i ett antal år och gjort många renoveringar, men det har varit svårt att få personer att gå dit upp. Först 164 trappsteg invändigt och sedan ytterligare 10 meter till ovansidan på de två meter höga bokstäverna med en stege, säger Inge Teodorsson, ordförande.
Nu står de nylackerade bokstäverna på marken och böjliga och tåliga LED-rör har levererats från Kina.
– LED-rören ska monteras och sedan ska skylten lyftas upp med kranar och installeras igen. Men för att det ska vara möjligt behöver vi få in pengar. Vi räknar med en total kostnad på omkring 70 000 kronor.
En del sponsorpengar har man fått in från det lokala näringslivet.
– Några privatpersoner har också visat intresse, och det gör oss jätteglada. Det här är ändå något som många Storebrobor känner för. Men pengarna räcker inte. Medan andra företag varit positiva fick vi blankt nej från Storebro Boat AB, i ett mejl från ägaren Roger von Haugwitz.
Men kan ni förstå om det finns de som anser att det inte är något ni kan kritisera, att sponsring är frivilligt?
– Vi är en ideell förening som värnar om Storebro. Att just det här företaget säger nej är extra tråkigt. Det visar att man inte har hjärta för saken, och att man inte ser något värde i det företrädaren Ivar Gustafsson satte upp för snart 50 år sedan. Skylten är en symbol för hela samhället. Storebro förknippas med sina exklusiva båtar över hela världen. Det är ett varumärke. Vi är mycket besvikna, säger kassör Gunnita Svensson och Inge Teodorsson.
I intresseföreningen hoppas man att andra ska bidra till att skylten kommer på plats igen.
– Vår förhoppning är att skylten ska vara uppe och lysa igen under första halvan av september. Men får vi inte in tillräckligt med kapital får skylten stå kvar på marken tills vidare.