Betyget på coronastudierna: "Jättepissigt, faktiskt"

Mer press på lärarna. Växande frustration bland eleverna. Distansstudierna har varit en utmaning för gymnasiet. ”Först var det lite skönt, nu är det jättepissigt”, säger Vendela Adolfsson, som snart tar studenten.

Vendela Adolfsson tycker att det blivit tuffare med tiden att hitta diciplin och motivation under distansstudierna. "Hade man vetat det här för ett halvår sedan hade jag nog försökt gå om".

Vendela Adolfsson tycker att det blivit tuffare med tiden att hitta diciplin och motivation under distansstudierna. "Hade man vetat det här för ett halvår sedan hade jag nog försökt gå om".

Foto: Privat

Vimmerby2020-06-01 06:00

I mitten av mars skickades elever på landets gymnasieskolor hem för att minska coronaspridningen. Två månaders distansstudier som Anders Eriksson, rektor på Vimmerby gymnasium, vill summera med hyfsat betyg.

– Lärare och elever har klarat det här bra. Och Skolinspektionen är efter tillsyn nöjd med hur vi arrangerat arbetet under corona.

Efter några veckor gjordes en enkätundersökning bland personal och elever, där de flesta var relativt positiva till distansstudierna.

– Lärarna kanske något mer kritiska än eleverna, de såg svårigheter i att följa upp vad varje enskild elev gör. Bilden jag har är att det här ställer större press på lärarna, undervisningsarbetet tar mer tid, men vi kan känna oss trygga med att eleverna får betyg och examen på rätt sätt och i rätt tid. Andelen elever som behöver extra stöd i lovskola är inte större än annars.

Tror du eleverna är mindre nöjda nu än i början?

– Det tror jag. De flesta har tagit det med ro, men fler och fler uttrycker att de vill komma tillbaka till skolan.

Att distansstudierna varit en allt tuffare utmaning bekräftar Vendela Adolfsson, som går i trean på samhällsprogrammet inriktning beteende. När vi träffade henne i april längtade hon efter rutiner. Nu säger hon att det är tungt.

– Disciplinen är borta och man har ingen motivation till något. I vår klass är våra kurser uppbyggda på socialt umgänge, och när man inte kan ha det är det väldigt jobbigt. I början var det lite skönt och man fick mycket gjort, nu är det jättepissigt, faktiskt. 

Matilda Hammar, som tar studenten från naturvetenskapliga programmet, har missat en del av det hon sett fram emot.

– På natur har det inte varit så lätt, eftersom vi har mycket labb i kemi och biologi. Hälften av den kurs vi valt som inriktning i trean skulle ha varit labb. Vi har bara haft en massa teori. Det är tråkigt. Klart vi får våra betyg, men vi får inte det kursen erbjöd oss när vi valde den. Och det är påfrestande att ha matte och fysik via en skärm.

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas riksförbund, är orolig för konsekvenserna.

– Vi har gjort en undersökning där vi har tittat på hur mycket coronapandemin påverkat elevernas kunskaper. Och då är det en klar majoritet av lärarna som tror att den påverkar elevernas kunskapsinhämtning negativt, säger hon till TT.

Massor av teori - inget labbande - har det blivit för Matilda Hammar, som går naturvetenskapliga programmet.
Massor av teori - inget labbande - har det blivit för Matilda Hammar, som går naturvetenskapliga programmet.
Karta: Vimmerby gymnasium
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!