Bilservicen kunde ha slutat i katastrof

För att vara på den säkra sidan lät John Lång från Hultsfred märkesverkstaden i Vimmerby serva hans relativt nya bil. När han besiktigade bilen i Vimmerby – två månader senare – hittades en kvarglömd ringnyckel innanför ena hjulet. ”Besiktningsmannen sa att jag hade haft en jäkla tur, nyckeln hade kunnat slå sönder bromsarna”.

"Det känns läskigt". John Lång körde omkring med en ringnyckel som glömts kvar när bilen varit på service.

"Det känns läskigt". John Lång körde omkring med en ringnyckel som glömts kvar när bilen varit på service.

Foto: privat

Vimmerby2018-06-20 16:30

John Lång köpte en nästan ny Audi för tre år sedan.

– Jag kan absolut inget om bilar, det var därför jag köpte en som bara gått 700 mil, för att slippa massa problem.

Han har servat bilen ett antal gånger. Senast i april lämnade han in bilen till Engströms i Vimmerby, för byte av olja och bromsvätska.

Drygt två månader senare var det dags för besiktning. Och den vanliga nervositeten många kan känna när bilens status ska protokollföras övergick raskt i chock. Besiktningsmannen hittade en kvarglömd ringnyckel som stack rakt ut på insidan av hjulet.

– Först trodde han det var jag som glömt ett verktyg på helt fel ställe. Men jag bara skrattade, jag har aldrig någonsin mekat med en bil, knappt skruvat på något i mitt liv. Det är därför jag betalar ganska mycket för att andra ska göra det. När man vänder sig till en märkesverkstad tänker man ju att de kan min bil bäst och litar blint på att det ska funka.

Vad tänkte du?

– Jag blev helt paff. Besiktningsmannen sa att jag haft en jäkla tur. Hade nippeln gått av, hade bromsarna kunnat förstöras, och det hade ju varit katastrof. Jag blev så rädd att det nästan var läskigt att köra ifrån besiktningen efter att nyckeln var borttagen.

John Lång åkte tillbaka till verkstaden, med ringnyckeln, för att få en förklaring. Innan dess hade han också skickat en video till företaget, där man hör besiktningsmannen säga att han ”hade en jäkla tur”.

– Den respons jag fick var ett beklagande. Det kändes lite konstigt att jag inte fick något erbjudande om kompensation. Jag har ju kört omkring i mer än två månader utan att ha en aning om att jag varit en fara för mig och andra, trots att jag betalar dyrt för service av min bil.

Johan Edgren, verkstadschef på Engströms i Vimmerby säger dock att John Lång kan räkna med att bli kompenserad.

– Jag blev inkopplad på det här nu, jag har fått hans nummer och ska ringa honom för att reda ut vad som hänt. Vi har sett på sociala medier att han inte är nöjd och vi ska kompensera honom så det känns bra för honom.

Hur kan det här hända?

– Det ska inte hända, men att ett verktyg glöms kvar kan hända. Det handlar inte om ett jobb som mekanikern struntat i, eller fusk som det ju skrivs om ibland. Det är den mänskliga faktorn.

Johan Edgren har en helt annan uppfattning vad gäller riskerna.

– Min bedömning är att om det skulle ta emot och nippeln går av händer ingenting. Bromsen skulle aldrig gå sönder. Därmed inte sagt det är okej. Det är en miss.

Så någon trafikfara skulle det alltså inte kunna bli, enligt din uppfattning?

– Farligt är det inte. Bromsen kan inte sluta fungera om nippeln går av, för den tätar i botten. Och det finns ingen chans att det påverkar styrningen. Nu har han kört i två-tre månader, han hade märkt direkt om det tagit emot någonstans, så att det inte gått att vrida ratten. Det har absolut inte varit någon trafikfara.

Vi har varit i kontakt med Svensk Bilprovning i Vimmerby, som avböjt att kommentera ärendet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om