Att driva bokhandel är inte lätt. Konkurrens från näthandlare, ljudböcker, e-böcker och från Internet överhuvudtaget skapar nya läs- och konsumtionsvanor främst i de yngre generationerna.
– Många lärare som är stamkunder hos oss är oroliga för att barn inte läser tillräckligt, säger Emma Harrysson Karlsson, som äger Vimmerby Bokhandel tillsammans med kollegan Lotta Daniels.
– Vi är övertygade om att det måste hända saker i själva bokhandeln. Vi samarbetar med Litteraturnod Vimmerby och arrangerar själva boksigneringar med både välkända och mindre kända författare. Lokala författare drar faktiskt ofta mer folk än de välkända namnen.
En annan sak som Vimmerby Bokhandel arrangerat är skrivarkurser och möjligheter att till exempel på en söndag sitta i butiken och bara skriva, något som lockat ungdomar som annars aldrig synts i butiken.
– Det har gått helt över förväntan och det är väldigt roligt, säger Emma Harrysson Karlsson.
– Ungdomar har annars väldigt specifika krav. Det kan vara något de sett på TikTok, och vissa vill att det ska vara på engelska eller i form av en "graphic novel". Det kan vara en bra väg att nå dem som annars inte läser böcker, och det är viktigt. Och så måste de ju också ha föräldrar som är villiga att köpa böckerna åt dem.
Ni har tidigare nämnt att det mest är "feelgood" och deckare som fungerar bäst för vuxna. Finns det inte en risk för likriktning?
– Vimmerby är nog en lite för liten stad för att kunna ha alltför smala saker, svarar Emma Harrysson Karlsson. Men när det blir poesifokus i höst i samband med Litteraturnod Vimmerbys festival kommer vi ha poesiverkstad här hela dagen. Litteraturnoden och bokhandeln kan ta draghjälp av varandra. Det är vad vi hoppas på.
Har ni många trogna stamkunder i butiken?
– De bästa stammisarna är kulturtanterna, och det gäller nog i hela Sverige, säger Emma Harrysson Karlsson.
– Annars har sommaren varit bra, säger Lott Carlsson, som jobbade i butiken även innan Harrysson Karlsson och Daniels tog över 2020. Pandemin är över men vi kan märka att turisterna verkar hålla lite i sina pengar. Vi säljer en del Astrid Lindgren-böcker på andra språk. Men jag tror de vill satsa mer på upplevelser och erfarenheter när de är här.