I början av juli gick Svenskt Näringsliv ut och konstaterade att Arbetsförmedlingen inte längre behövs. De menar att förtroendet för myndigheten är kört i botten och att det är dags att öka effektiviteten. Marcus Alsér är ganska kluven i frågan. Han kan inte prata för alla medlemmar i Företagarna, men med sina erfarenheter från egna företaget Mindbite kan han förstå varför ämnet tas upp:
– Vi har nyligen rekryterat till oss på Mindbite och då har inte många kommit från Arbetsförmedlingen. Vi har använt oss mycket av annonser på sociala medier som Facebook. Arbetsförmedlingen gör ett bra jobb men det är inte därifrån vi rekryterar allt som oftast.
Ser det ut såhär i de flesta företagen i Vimmerby när det gäller rekrytering?
– Det är lite olika. Många lägger ut annonser på platsbanken, men många är också rädda för att göra det. De kan bero på att arbetsgivarna tror att för många kommer söka jobbet. Men Arbetsförmedlingen har en bra urgallring i det systemet nu så det bör egentligen inte vara några problem. Men fler och fler hittar jobb via andra kanaler och plattformar.
"Två delar"
En eventuell skrotning av Arbetsförmedlingen är alltså i mild grad uppe för diskussion. Frågan gällande vad det skulle ge för effekt på lokal nivå är dock inte lätt menar Alsér.
– Det är jättesvårt att svara på. Det är två delar i det, du har de arbetssökande och så har du oss arbetsgivare. De som är arbetslösa behöver få stöttning för att åter komma ut i arbetslivet.
– Det är viktigt att alla kan känna att man kan och ska bidra till samhället. Så just den funktionen Arbetsförmedlingen har behövs på ett eller annat sätt.
– Det hela kommer också lite drastiskt. Att till exempel hitta praktikplatser kräver mycket tid och energi. Men ska Arbetsförmedlingen finnas kvar bör de fundera över sin roll.