"Branschen behöver nyheter"

Ena dagen på kontoret på Sandströms i Vimmerby. Nästa leder han arbetet med att hitta en gemensam EU-standard för kläder.Variationen sporrar Mikael Sandström.- Om inte annat ger det ett vidgat perspektiv. Det ena är bra för det andra.

Vimmerby2012-12-22 05:06


Senaste Stilindex är ute och Mikael Sandströms telefon ringer ofta. Som ordförande för Svensk Handel Stil, som organiserar drygt 3 000 medlemmar inom kläd-, sko- och sporthandeln är hans svar och framtidsprognoser efterfrågade.
Utvecklingen har varit dyster de senaste åren, men några få och små månadsundantag. Men Mikael Sandström jämför ändå läget i Sverige med en envis förkylning i jämförelse med södra Europas svårartade lunginflammation.
Han tror på generellt branschminus även för årets julhandel. Vad ska man skylla på?
Inte ser han vintagetrenden och e-handeln som något större hot i varje fall.
- Båda står för en liten del av den totala marknaden. Läser man tidningarna kan man få för sig att 95 procent av konsumenterna handlar på nätet idag. Så är det inte. När det gäller kläder har vi i alla år haft omkring fem procent på postorder, idag har vi ökat till kanske 8 procent så e-handeln har inte medfört någon revolutionerande förändring. Dessutom ska man komma ihåg att många aktörer i vår bransch har både fysiska butiker och handel på nätet. Det är betydligt värre för exempelvis bokbranschen, där man gått från 0 procent till kanske 10-20 procent handel på nätet.
Mikael Sandström tror att det som måste till är en förändring i modet, lite nytt.
- Jag brukar tjata om att en av anledningarna till att det inte säljs lika mycket kläder som tidigare är att det inte händer så mycket på klädfronten. Nu kan jag skönja en förändring, framförallt när det gäller färger. Vi kommer nog att se mycket mer färger i jämförelse med tidigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om