De EPA-förare som vi har pratat med känner sig felaktigt skuldbelagda – av både polisen och allmänheten– för den buskörning som pågår runt om i Vimmerby kvällar och helger.
– De jagar väldigt ofta de som inte gör någonting för de som faktiskt gjort det hinner åka därifrån. Vi står kvar och därför blir vi EPA-förare smutskastade. Eporna buskör faktiskt inte på samma sätt längre, de vågar inte, menar Robin Gustavsson.
Ungdomarna beskriver händelser då de blivit hotade av boende för de stått med lysen och musik på nere på parkeringen vid tempo.
– En gubbe kom ut och hotade att han skulle spränga både oss och våra bilar. Det är klart man inte sänker då, ingen hade gjort det när man kommer med värsta tonen. Men är man trevlig så är vi trevliga tillbaka, säger Linus Liljegren.
Kan ni ha förståelse för att folk tröttnar?
– Så är det ju, någonstans rinner det över och någon får ta smällen, säger Gustavsson.
– Men det är ofta eporna som får ta smällen och folk har fått en sån dålig bild av det. Förr gick varenda EPA olagligt men så är det inte längre, idag är det kanske en. Nu har det kommit ut nya grejer så du kan spärra en bil så den går i 30 på låga varv. Det har absolut blivit en bättring, säger Isak Knutsson.
Enligt grabbarna är det inte risken att åka dit för olovlig körning som bidragit till minskandet av buskörningen.
– Om du åker dit för att ha kört i 200 km/h med en epa får du böter och de tar körkortet i 6 månader, men det är samma straff om du kört 10 km/h för fort. Det kvittar, säger Knutsson.
– Det är rätt slappt. Men för oss som lägger lite mer pengar på våra epor är det mer värt att ha dem lagliga och köra lagligt. Har jag kört för fort får jag inget på försäkringen. Man vill ändå ta hand om dem och hålla dem fina så länge som möjligt. Bilarna är det man har och det är inte kul att få en totalfördstörd bil och att pappas körkort ryker, säger Gustavsson.
Nere vid Ceos finns en grusplan där de skulle kunna tänka sig att vara – och förmodligen störa mindre– men som de i dagsläget avstår ifrån.
– Det är så dåligt underlag där så man kan inte köra in med våra epor, de går sönder, säger Gustavsson.
– En del står nere vid Jysk också men det är väl bara en tidsfråga innan även den stänger, säger Knutsson.
Att bomma igen parkeringar ser dock inte ungdomarna som en fungerande lösning.
– De flyttar bara problemet, säger Knutsson.
– Det kommer inte lösa något, fyller Gustavsson i.
– Sen är det mycket med nedskräpning och det var väl därför man satte upp bommar från början, säger August Wester.
Problemet med nedskräpning återkommer i frågan om buskörningen och där ser killarna både en enkel lösning och en annan bov i dramat.
– De räcker inte med en extra tunna borta vid idrottshallen om man står vid ishallen, då kommer ingen gå med sitt skräp dit. Sätt upp lite fler, säger Gustavsson.
– Men ta parkeringen nere vid Odal innan de stängde den. Det var inte många epor där när de hade träffar, det var mest bilar som skräpade ner, men ändå får eporna skit, säger Knutsson.
– De dra alla över ett streck, säger Wester.
Varför kör ni EPA?
– Kan inte åka buss, skrattar Knutsson.
– För kallt med moppe. Nej, men jag har ett stort bilintresse och har man det tar man varje chans man får att få köra bil. Vi lär oss väldigt mycket nu innan vi får ta bilkörkort, säger Gustavsson.