– Vi räknar inte folk, nej. Däremot har vi utrop i högtalarna när det behövs, och personal går runt med gula västar om att hålla avstånd, säger Viktor Lamberg, ställföreträdande butikschef på Ica Kvantum.
Lamberg säger att kundflödet liknar vilken vecka som helst på året, men att det är annorlunda mot en vanlig sommar.
– En vanlig sommar skulle det vara smockfullt, så det märks att det saknas turister.
Han tror att fredagens kundflöde beror på vädret.
– När det regnar tänker många att de ska åka och handla. Och alla tänker likadant. Och så kommer det i vågor under dagen, säger han.
Men han har inte upplevt problem med trängsel.
– Generellt är kunderna duktiga på att ta hänsyn. Ganska ofta hör man familjer som säger åt sina barn att hålla avstånd. Det är vid vissa områden, som grönsaker och mejeri, där folk kanske glömmer bort sig. Men jag tror ingen gör det av illvilja.
Eftersom det saknas tydliga riktlinjer för butiker, likt de som finns för restauranger, är det upp till butiken själv att vidta åtgärder för att minimera trängsel.
– Visst gäller det att vara kreativ. Skyltar har inte samma effekt som i början, när alla var väldigt uppmärksamma. Då tror jag att punktinsatser gör mer nytta, att vi går med västar på utvalda ställen. Och så är det bra när kunder kommer med munskydd, till exempel, då märker man att folk runt omkring reagerar och hajar till, säger Lamberg.