– Det blir definitivt den första Påskmarknaden i sydöstra Sverige, menar Bertil Carlsson, ordförande i Frödinge bygdegårdsförening.
Föreningen äger och driver bygdegården i Frödinge, som är en av de största i både länet. Nu tar föreningen sats för att möta utmaningen att hålla liv i lokalen med olika aktiviteter. Det började under ett idémöte i höstas.
– Vi kom fram att till att från mitten av oktober och fram till dagen före Julafton hålls det julmarknad i nära nog varenda buske, så att konkurrera med det såg vi ingen mening i. Då slogs vi av hur lite fokus det är på vår näst största mathelg – Påsken, säger Bertil Carlsson.
På den vägen blev det. Att Påsken infaller på olika datum från år till år blev det första hindret.
– Matproducenter och utställare vill ha fasta datum för sin planering, så efter kontakt med flera potentiella utställare fick vi rådet att lägga marknaden en och en halv vecka före Skärtorsdagen. Så i år blir det den 29 mars och sen håller vi fast vid den söndagen, en och en halv vecka före påsk, säger han.
Tanken är att Påskmarknaden ska bli en tradition i storlek med de större julmarknaderna i trakten.
– Vi har plats för ett 30-tal utställare inomhus, i dagsläget har vi sju kvar sen finns det plats utomhus också, men där är ju vädret av stor betydelse. Men några utställare vill vara utomhus också, så vi räknar med minst ett 30-tal utställare, säger han.
Inriktningen är lokalproducerad mat och lokalt hantverk.
– Vi håller oss inom en radie på fem-sex mil från Frödinge och det finns fler matproducenter än man kanske tror.
Han ser flera utmaningar som bygdegårdarna står inför i dag.
– På 1970- och 80-talen var dans den största aktiviteten. I dag har den sociala dansen ändrat skepnad och bara några större dansställen finns kvar. Sen har dansen börjat komma tillbaka lite, men då främst i motionsform.
Det, tillsammans med att det är svårt att aktivera yngre generationer, har fått föreningarna tänka i nya banor.
– Vi behöver visa vilka möjligheter som finns. Vårt koncept med torsdagsträffar i ett mindre format har slagit väl ut liksom satsningar som exempelvis "Vässa pennan" och vi har mer idéer på gång, bland annat tillsammans med kommunen. Vårt mål är att engagera andra att stå för verksamheterna och att vi håller med lokal och visar på möjligheterna.