Det har gått några timmar sedan händelsen som skakade om Thierry Berteaus vardagsrutiner. Nu värmer han croissanter på sitt fik ”Café På Spåret” vid järnvägsstationen i Vimmerby.
– Jag är fortfarande i andra tankar, har lite svårt att koncentrera mig, säger han.
Varje vardag de senaste sju åren har han åkt samma väg till jobbet, från Hultsfred till Resecentrum i Vimmerby. Tidigt.
– Runt halv fem, jag säljer ju även biljetter.
Men fredagen den 29 november sticker ut i mängden. Han var bara några meter från järnvägsövergången på Falkängsgatan, snart framme vid järnvägsfiket, när han registrerade en rörelse i ögonvrån. Och skarpt ljus.
– Sedan drog ett godståg förbi, jag hann tänka så pass mycket att jag fick upp mobilen och ta några bilder, annars skulle väl ingen tro mig. Bilderna blev suddiga, men man ser ändå ljuset från tåget, att varningslampan är vit, inte röd, och att bommarna är uppfällda.
Han ringde sin fru Linda.
– Thierry var chockad, och jag kan väl säga att jag vaknade till, minst sagt. Så här i efterhand förstår man ju att vi hade en otrolig tur, han kunde ha kommit ännu längre fram på spåret och blivit påkörd av tåget. Vi vet att man som bilist har skyldighet att titta både höger och vänster innan man kör över en järnvägsövergång, men jag tycker ändå att det förklarligt att man inte är hundra observant när man kört samma väg varje dag i så många år och vet att övergången är bevakad. Man förlitar sig på tekniken, säger hon.
Felica Danielsson på Trafikverkets presstjänst poängterar att man själv måste försäkra sig om att inget tåg kommer, även vid bevakade järnvägskorsningar som är försedda med bommar och ljud- och ljussignaler.
– Ibland fungerar det inte som det ska. Det får tågföraren vetskap om och kan få tillåtelse att passera – i krypfart, så att man ska hinna se att tåget kommer. Men det kan också bli så att tågtrafiken stoppas, det beror på tidpunkt och hur tätt tågen går.
Thierry uppskattar att han var så nära som två meter från spåret.
– Det här tror man inte ska hända. Och nu tänker jag på att det kunde ha fått värre konsekvenser. Tänk om det hade varit en buss med skolbarn, som inte hunnit stanna? Eller en trött cyklist med hörlurar, som kom där i mörkret? Det kunde ha hänt en katastrof.
Linda Berteau kontaktade Trafikverket efter incidenten.
– Precis som man ska. Är man med om något sånt här ska man göra en felanmälan, säger Felicia Danielsson.