2020 fyller Astrid Lindgren-karaktären Pippi Långstrump 75 år, vilket kommer synas i Astrid Lindgrens Världs marknadsföring. En av de marknadsaktiviteter man planerar för är en reklamfilm som ska gå i svensk och dansk tv, i playkanaler och på sociala medier.
Tisdag 2 juli har Astrid Lindgrens Värld beviljats lov att stänga av gator i centrala Vimmerby för att göra inspelningarna, under ett antal timmar.
– Det handlar om Storgatan från tullen till korsningen vid Klemens gränd samt hela Båtsmansbacken, berättar Lena Möller marknads- och försäljningschef på Astrid Lindgrens Värld.
Filmerna, en på 20 sekunder och en på 50 sekunder i färdigredigerat format, gör bolaget i egen regi.
– Är det någon som kan Pippis historia så är det vi. Vår marknadsavdelning har gjort storyboard, sedan har vi engagerat frilansare för själva filmandet, berättar hon.
Aktörer i filmen kommer till viss del vara personal från Astrid Lindgrens Värld, men inte de traditionella skådespelarna.
– Nej, det är faktiskt en av våra djurskötare som kommer agera tillsammans med en hel del barn.
Varför har ni valt att satsa på just tv-reklam?– Visserligen är tv det dyraste mediet, men på grund av räckvidden känner vi att vi måste synas där .
– Filmen kommer utspela sig i nutid och det är extra roligt att vi kan spela in just i Vimmerby, med staden och allt annat som finns här omkring, säger Lena Möller.
Utöver i centrala Vimmerby kommer inspelning också ske i Ungstorp, Djursdala, och i början av nästa år ska man kunna se den färdiga filmen.